آغاز  پالایشگاه‌داری فراسرزمینی در دولت سیزدهم

شاهوردی درباره تامین قطعات یدکی لازم برای افزایش ظرفیت اولیه و انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه تا رساندن آن به ظرفیت عملیاتی ۱۴۰‌هزار بشکه در روز، توضیح داد: فهرست قطعات یدکی با پشتیبانی دو‌ساله را برای آنها تهیه کردیم. این فهرست شامل حدود دو و نیم‌میلیون قلم کالا بود که برای تهیه آن از ۱۹۰۰ شرکت داخلی دعوت به‌عمل آمد و در نهایت ۲۵۴ شرکت از میان آنها انتخاب شد. این شرکت‌ها کالاها را در داخل کشور ساختند و برخی از قطعات یدکی را هم از کشورهای ژاپن، کره و اتحادیه اروپا تامین کردند. مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص سوریه درخصوص پیشرفت پروژه پالایشگاه ال‌پالیتو، گفت: حدود ۸۵‌درصد در این پروژه پیشرفت داشته‌ایم. بالای ۸۵ تا ۹۰‌درصد کالاها تحویل داده‌شده و الان آماده‌ایم که کار تعمیرات اساسی را انجام دهیم.

وی درخصوص زمان شروع تعمیرات اساسی اظهار کرد: منتظریم شرکت نفت ونزوئلا بر اساس برنامه‌ خود اجازه دهد پالایشگاه را ببندیم و تعمیرات اساسی را شروع کنیم تا ظرفیت را بالا ببریم و از محل فروش محصولات و نفت‌خام پالایش‌شده، شاهد برگشت هزینه‌ها باشیم. شاهوردی، هدف از انجام این پروژه را همکاری بین ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی و دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یکجانبه تحمیلی از جانب آمریکا و متحدانش ذکر کرد و افزود: پس از انجام تعمیرات اساسی، نفت‌خام ایران در آنجا پالایش می‌شود. مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص سوریه اعتمادسازی بین‌المللی در صنعت نفت، صدور دانش و خدمات تخصصی صنعت نفت ایران جهت نوسازی پالایشگاه‌های همسو، استفاده از تجهیزات و کالاهای ساخت داخل در پالایشگاه‌های برون‌مرزی، پالایش نفت‌خام ایران و در نهایت غلبه بر تحریم‌های نفتی آمریکا و متحدانش را از اهداف «پالایشگاه‌داری فراسرزمینی» ذکر کرد.

وی بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اولین شرکت در وزارت نفت است که به پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ورود کرده و این کار را انجام می‌دهد. بعد از ما شرکت‌های دیگر هم در این زمینه وارد شدند و در حال انعقاد قرارداد با سایر بخش‌ها هستند. شاهوردی با بیان اینکه در سایر کشورها هم در حال مذاکره یا انعقاد تفاهم‌نامه یا قرارداد هستیم، اظهار کرد: پالایشگاه بعدی، پالایشگاه حمص سوریه است که در حال مذاکره درخصوص قرارداد و نهایی‌سازی لیست لوازم یدکی آن هستیم و پس از انعقاد قرارداد شروع به‌کار خواهیم کرد.