افزایش ۵۰‌درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۳‌میلیون متر‌مکعب در روز بود، گفت: اکنون ۲۳پالایشگاه گاز در کشور فعالیت می‌کنند. اوجی تاکید کرد: ۶۵ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد و پارسال ارز حاصل از ۱۴‌میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به سامانه نیما واریز شد. وی با بیان اینکه گازرسانی پیش از پیروزی انقلاب تنها به چند شهر و یک روستا محدود بود، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اکنون ۹۸‌درصد جمعیت شهری و حدود ۸۴‌درصد از جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند.

وزیر نفت افزود: همه فعالیت‌ها در صنعت نفت از توسعه میدان‌های نفتی و گازی در خشکی و دریا، ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و... به همت متخصصان داخلی انجام می‌شود. اوجی با اشاره به اینکه ۸۰‌درصد کالاها و تجهیزات مورد‌نیاز صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم شتاب بیشتری‌‌‌‌‌‌ به پروژه‌های نفتی داده شده‌است. وی با تاکید بر اینکه افزون بر آنکه در صنعت نفت و گاز در کشور خودکفا شده‌‌‌‌‌‌ایم، همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورهایی که تحت‌تحریم‌های آمریکا قرار داشتند نیز در حال انجام است، گفت: در دولت سیزدهم صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های ونزوئلا و آمریکای‌لاتین آغاز شد و با متخصصان ایرانی، صنعت نفت آن کشورها که به‌‌‌‌‌‌دلیل تحریم متوقف‌شده بود، دوباره فعال شد.

وزیر نفت با تاکید بر اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌‌تمام صنعت نفت در دولت سیزدهم، افزود: بعضی از پروژه‌های جدید مانند توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی نیز در دستور کار قرارگرفت. اوجی ادامه داد: میدان گازی پارس‌جنوبی با قطر مشترک است و هر روز تعلل باعث عدم‌‌‌‌‌‌النفع ایران در برداشت از آن خواهد شد، از این‌رو با کار شبانه‌‌‌‌‌‌روزی متخصصان صنعت نفت و حمایت دولت، به تولید روزانه ۱۴‌میلیون متر‌مکعب گاز در فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی رسیده‌‌‌‌‌‌ایم. وزیر نفت گفت: تولید نفت در ابتدای دولت سیزدهم ۲.۲میلیون بشکه در روز بود که به‌‌‌‌‌‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و تشدید تحریم‌ها کاهش یافته‌بود اما اکنون بدون آنکه تحریم‌ها کاهش یابد و با وجود چالش‌های موجود اما توانستیم تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم از ۲.۲میلیون بشکه به ۳.۳‌میلیون بشکه در روز رسیده که ۵۰‌درصد افزایش را نشان می‌دهد و تولید نفت تا پایان امسال به ۳.۶میلیون بشکه در روز می‌رسد که بخش عمده آن در پالایشگاه‌های داخل کشور تبدیل به ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده شده‌است و امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند. وزیر نفت تاکید کرد: بخشی از نفت تولیدی نیز صادر می‌شود و اکنون به هر کجا که نیت کنیم، می‌توانیم نفت خود را بفروشیم. اوجی با اشاره به اینکه برای صادرات نفت بازارهای خوبی داشتیم و درآمدهای خوبی کسب شده که صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور می‌شود، گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز افزایش داشته و از همکاری با ۱۵۰شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در ابتدای دولت سیزدهم، امروز به ۶۰۰ شرکت رسیده‌است.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۵۰‌میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور اضافه شده‌است و پارسال با وجود سرمای سخت اما مشکلی در تامین گاز کشور نداشتیم. وزیر نفت به توجه ویژه به احداث پالایشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: در دولت‌های گذشته توجه لازم به ساخت پالایشگاه در کشور نشد اما در دولت سیزدهم احداث پالایشگاه و پتروشیمی به‌عنوان ضرورت مهم برای تولید ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار است. وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم به  بیش از ۵‌هزار و ۷۰۰‌هزار روستا و ۴۰ شهر گازرسانی شده‌است، ادامه داد: بیشتر این موارد در مناطق محروم و سردسیر بوده‌است. اوجی با بیان اینکه درباره کاهش آلودگی هوا جمع‌‌‌‌‌‌آوری گازهای مشعل در دستور کار قرار دارد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون روزانه ۱۱.۵میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود و تا پایان امسال معادل یک فاز‌پارس‌جنوبی گازهای مشعل جمع شده که افزون بر کاهش آلودگی، خوراک پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و این تهدید به فرصت تبدیل خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه اکنون توان حفاری بیش از ۶‌هزار متری چاه‌‌‌‌‌‌های نفت و گاز در کشور وجود دارد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حفر چاه‌‌‌‌‌‌های افقی کاملا  ‌در دست خارجی‌‌‌‌‌‌ها بود اما امروزه حفاری چاه‌‌‌‌‌‌های افقی را خودمان انجام می‌دهیم و با این روش تولید نفت افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد. اوجی به تاثیر صنعت نفت در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: پارسال رشد اقتصادی نفت و گاز ۱۰.۵درصد و در سه ماه نخست امسال ۱۹.۶درصد بوده‌است.  وی با اشاره به‌شدت مصرف انرژی در کشور گفت: ۲.۵ تا ۳‌برابر بیش از میانگین جهانی سوخت مصرف می‌کنیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این بدمصرفی قیمت پایین سوخت و یارانه‌‌‌‌‌‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.