شکسته‌شدن رکورد ذخیره‌سازی گاز

 معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون ذخیره‌سازی گاز تنها در دو میدان سراجه و شوریجه امکان‌پذیر است، گفت: در نشست نظارت ستادی وزارت نفت، برنامه شرکت ملی نفت ایران برای انجام مطالعات و حفاری در چند میدان و موقعیت جدید مطرح و مقرر شد امکان‌‌‌‌‌سنجی برای انجام برنامه توسعه‌‌‌‌‌ای این میدان‌‌‌‌‌ها در حوزه ذخیره گازی در آینده‌‌‌‌‌ای نزدیک انجام شود. این در حالی است که وزارت نفت و شرکت‌های تابعه هم برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه طرح‌های ذخیره‌سازی دارند که از آن جمله می‌توان به پروژه فاز‌دوم ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه، امکان‌‌‌‌‌سنجی پروژه ذخیره‌سازی گاز در ساختار گنبد نمکی نصرآباد کاشان، قزل‌‌‌‌‌تپه، بانکول و... اشاره کرد. طرح هوشمندسازی شبکه توزیع گاز صنایع عمده و مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری نیز به‌عنوان اقدامی اولویت‌‌‌‌‌دار در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است که طرح هوشمندکردن صنایع عمده پس از پایان پروژه مطالعاتی مشاور مهندسی هوشمندسازی در سال‌۱۴۰۲ آغاز و در سال‌۱۴۰۵ تکمیل می‌شود.

هوشمندسازی کنتورهای مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری هم از فروردین‌‌‌‌‌ ماه سال‌۱۴۰۳ به‌‌‌‌‌طور رسمی آغاز خواهدشد. طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری نیز همسو با سیاست‌های کلان وزارت نفت مبنی‌بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور در دستور کار قرارگرفته تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام شود. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعداد بهینه‌سازی موتورخانه‌‌‌‌‌ها در سال‌نخست اجرا ۹‌هزار و سال‌دوم ۳۴‌هزار بوده و اکنون به حدود ۸۰‌هزار رسیده‌است که از روند رو به افزایش استقبال مشترکان از اجرای این طرح حکایت دارد.

تعویض و جابه‌‌‌‌‌جایی ۴‌میلیون‌‌‌‌‌ و ۱۰۰‌هزار بخاری با بازده بالا به‌جای بخاری‌‌‌‌‌های کم‌‌‌‌‌بازده هم در دستور کار است و اعلام‌شده این تعداد تا پایان سال‌۱۴۰۵ تعویض خواهد شد.خجسته‌مهر ادامه داد: بر اساس آمار بانک‌مرکزی، همچنین مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سه‌ماهه اول امسال ۱۹.۵درصد است که نسبت به دوره‌‌‌‌‌های گذشته بالاترین رشد را نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت حدود یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه شده‌است، یادآور شد: این حجم از افزایش تولید، مبین رشد ۶۰‌درصدی تولید نفت در این دولت است.

خجسته‌‌‌‌‌مهر افزود: بخشی از این افزایش تولید، از میدان‌های مشترک انجام‌شده و در مجموع اقدام‌های مطلوبی برای توسعه این میدان‌‌‌‌‌ها انجام شده‌ که از جمله آنها می‌توان به تولیدی‌کردن ۶۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی و افزایش ۷۰‌درصدی ناوگان حفاری در میدان‌های مشترک اشاره کرد.