تکذیب تولید برق با مصرف مازوت در تهران

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر که شدت‌‌‌‌‌ آلایندگی هوا در کلان‌‌‌‌‌شهرها به‌ویژه تهران به اوج رسیده‌است، برخی مازوت‌‌‌‌‌سوزی در نیروگاه‌ها را علت اصلی تشدید آلایندگی هوا عنوان کرده‌‌‌‌‌اند، از جمله در جلسات شورای‌اسلامی شهر تهران، انتقاداتی به مازوت‌‌‌‌‌سوزی در نیروگاه‌ها صورت ‌گرفته‌است. ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌ریزی و بهره‌‌‌‌‌برداری تولید شرکت برق حرارتی در این‌خصوص اظهار کرد: در سال‌جاری تا امروز هیچ‌یک از نیروگاه‌های استان‌های تهران و البرز، به‌‌‌‌‌هیچ‌‌‌‌‌وجه مازوت مصرف نکرده‌اند و اگر کسی ادعا می‌کند آلایندگی این روزهای تهران به‌‌‌‌‌علت مازوت‌‌‌‌‌سوزی نیروگاه‌ها است، مستندات خود را ارائه دهد. وی افزود: اساسا نیروگاه‌های گازی همچون نیروگاه ری، از نظر فنی امکان استفاده از سوخت مازوت را ندارند و نیروگاه‌های بخاری تهران نیز نزدیک به ۱۰سال ‌است که مازوت دریافت نمی‌کنند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: آمار مصرف سوخت نیروگاه‌ها به‌‌‌‌‌خصوص نیروگاه‌هایی که در نزدیکی کلان‌‌‌‌‌شهرها واقع شده‌اند، تحت‌رصد مستمر نهادهای نظارتی است و اینکه نیروگاه‌های تهران مازوت مصرف نمی‌کنند، موضوعی است که موردتایید تمامی نهادهای نظارتی است و ادعاهایی مبنی‌بر مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران، کاملا نادرست است.

همچنین، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق درخصوص طرح برخی ادعاها مبنی‌بر نقش داشتن مصرف مازوت توسط نیروگاه‌ها در آلایندگی این روزهای هوای تهران گفت: مخازن مازوت در نیروگاه‌های تهران سال‌هاست که پلمب شده‌اند و هم‌اکنون هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند. وی توضیح داد: کمتر از ۱۰‌درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند و نیروگاه‌ها در مراکز پرجمعیت از سوخت گاز یا گازوئیل استفاده می‌کنند. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۹۰‌درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، پیش‌بینی ذخیره‌سازی سوخت زمستان این نیروگاه‌ها از قبل انجام شده‌است و با صرفه‌جویی مشترکان در مصرف برق و گاز مشکلی در تامین برق وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: از ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۶نیروگاه‌‌‌‌‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت دارند و در کل کشور فقط ۱۶نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل‌ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال‌۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده‌است و در مجموع در تهران برای تامین برق در هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.