انرژی هسته‏‏‏‏‏‌ای و تولید برق پایدار

 به‌گزارش فارس، مخبر در جلسه یادشده گفت: هر نیروگاه اتمی‌هزار مگاواتی می‌تواند در ارتباط با مصرف سوخت‌های فسیلی، منجر به حدود یک‌میلیارد یورو صرفه‌جویی اقتصادی در طول یک سال‌شود. به نوشته «ایرنا» مخبر احداث نیروگاه‌های اتمی را گامی مهم و ضروری در جهت تامین برق پایدار کشور خواند و گفت: توسعه نیروگاه‌های هسته‌‌‌‌‌‌ای حرکتی در راستای رسیدن به ایران قوی است و همه دستگاه‌ها باید پشتیبانی‌‌‌‌‌‌های لازم را برای تحقق این برنامه انجام دهند. معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد  هر نیروگاه‌هزار مگاواتی اتمی می‌تواند حدود یک‌میلیارد یورو در سال‌صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت‌های فسیلی به‌همراه داشته‌باشد.

 افق احداث ۲۰‌هزارمگاوات نیروگاه اتمی

مخبر بر لزوم تدوین طرحی جامع جهت احداث ۲۰‌هزار مگاوات نیروگاه اتمی مبتنی بر آمایش سرزمین تاکید کرد و افزود: لازم است وزارتخانه‌‌‌‌‌‌های نیرو و سازمان انرژی اتمی، جلساتی مشترک برگزار و طرحی جامع برای احداث ۲۰‌هزار مگاوات نیروگاه اتمی تدوین کنند، معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌طور کلی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های اتمی اقدامی ضروری، ‌‌‌‌‌‌پر فایده و سودمند برای کشور است. پس از بحث و تبادل‌نظر درخصوص مسائل مطروحه، ‌‌‌‌‌‌تصمیماتی در راستای تامین‌اعتبارات موردنیاز، رفع موانع پیش‌‌‌‌‌‌رو و تسریع در ساخت واحدهای۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی برای گسترش ظرفیت خطوط انتقال برق تا زمان افتتاح واحدهای مذکور اتخاذ شد.

 برتری انرژی هسته‌‌‌‌‌‌ای بر سوخت‌های فسیلی

شایان ذکر است انرژی هسته‌‌‌‌‌‌ای به‌رغم مخاطرات بالقوه، به دلیل عدم‌تولید و انتشار گازهای آلاینده گلخانه‌‌‌‌‌‌ای، بر اقسام انرژی فسیلی برتری دارد.  با اندکی تامل متوجه می‌شویم که نفت، گاز و زغال‌سنگ با تولیدگازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای در افزایش تعداد پدیده‌‌‌‌‌‌های مخرب جوی نیز موثرند، آنگاه می‌توان به نقش و اهمیت انرژی هسته‌‌‌‌‌‌ای در تامین انرژی مورد‌نیاز بشر پی برد. در طول یک قرن اخیر شاهد روند فزاینده‌ای در مصرف انرژی به‌ویژه در بخش برق هستیم که با توجه به دل‌‌‌‌‌‌نگرانی‌های جامعه جهانی برای حفظ محیط‌‌‌‌‌‌زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای، منجر به‌کاربرد سایر منابع غیرفسیلی تولید برق همچون انرژی‌های تجدیدپذیر (باد، برق آبی و خورشیدی) و نیز انرژی هسته‌‌‌‌‌‌ای شده‌است. در این راستا، طیف گسترده‌ای از متغیرها درانتخاب گزینه مناسب از بین منابع گوناگون تولید برق دارای اهمیت هستند که از آن جمله می‌توان به‌خصوصیات اقلیمی، شرایط جغرافیایی، سطح بهره‌‌‌‌‌‌مندی از منابع سوخت فسیلی، عوامل اقتصادی و فنی اشاره کرد.