خداحافظی آنگولا با اوپک

آزودو گفت: «ما احساس می‌کنیم آنگولا با ماندن در سازمان چیزی به‌دست نمی‌آورد و برای دفاع از منافع خود تصمیم به ترک آن گرفته‌است.» قیمت‌های بین‌المللی نفت در روز پنج‌شنبه تا ۲.۴‌درصد کاهش یافت زیرا تحلیلگران گفتند خروج این کشور سوالاتی را در مورد اتحاد اوپک و اوپک‌پلاس، گروه گسترده‌‌‌‌‌‌تری که شامل روسیه و سایر متحدان اوپک می‌شود، ایجاد ‌کرده‌است. اوپک دور جدیدی از کاهش تولید نفت را از ژانویه اجرا می‌کند تا بازار نفت را تقویت کند. جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS گفت: «قیمت‌ها به دلیل نگرانی از اتحاد اوپک به‌عنوان یک گروه کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد که سایر غول‌های این ائتلاف قصد داشته باشند مسیر آنگولا را دنبال کنند.» خروج اعلام‌شده آنگولا به‌دنبال اعتراض این کشور به تصمیم اوپک برای کاهش سهمیه تولید خود برای سال‌۲۰۲۴ صورت‌گرفت. آنگولا، یکی از اعضای اوپک از سال‌۲۰۰۷، یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در روز تولید نفت دارد که‌درصد کوچکی از کل تولید ۲۸‌میلیون بشکه‌ای در روز این گروه را تشکیل می‌دهد.

این خروج نشان‌دهنده تلاش این کشور برای دستیابی به تولید بیشتر است. آنگولا که به‌شدت به نفت و گاز وابسته است، قصد دارد اقتصاد خود را پس از کووید - ۱۹ و کاهش قیمت جهانی سوخت، متنوع کند. درحالی‌که برزیل برای پیوستن به اوپک بدون مشارکت در سقف تولید آماده می‌شود، چشم‌انداز انرژی جهان دستخوش تغییراتی شده‌است. خروج آنگولا باعث ارزیابی مجدد پویایی اوپک و نقش آن در حل چالش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی می‌شود.

تنش‌های ادامه‌دار در خاورمیانه

قیمت نفت روز جمعه ۲۲ دسامبر به دلیل تنش‌های ادامه‌دار در خاورمیانه در پی حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، یک‌درصد افزایش یافت، با این حال نگرانی‌ها یی در مورد اثربخشی اوپک در حمایت از قیمت‌ها پس از تصمیم آنگولا برای خروج از این سازمان به‌وجود آمده‌است. بهای معاملات آتی نفت‌برنت با ۰.۹‌درصد افزایش به ۸۰ دلار در هر بشکه و معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۰.۹‌درصد افزایش به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید‌که دومین هفته متوالی افزایش بیش از ۴‌درصدی را رقم زد.

روند صعودی قیمت نفت ناشی از افزایش خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از حملات دریای سرخ است که منجر به اختلال در تجارت‌جهانی از طریق کانال سوئز می‌شود. حملات حوثی‌‌‌‌‌‌ها در حمایت از فلسطینی‌‌‌‌‌‌هایی که در غزه علیه اسرائیل می‌‌‌‌‌‌جنگند، ناوهای دریایی بیشتری از جمله شرکت هاپاگ-لوید آلمان و OOCL هنگ‌‌‌‌‌‌کنگ را وادار کرده است که از حرکت در دریای سرخ اجتناب کنند. درحالی‌که تاثیر تنش‌های دریای سرخ بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده، تحلیلگران به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی و اجرای آتی کاهش تولید اوپک، احتمال بازگشت قیمت‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

اعضای اوپک‌پلاس، از جمله عربستان‌سعودی و روسیه، با کاهش داوطلبانه تولید حدود ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز برای سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ با هدف افزایش قیمت نفت موافقت کردند. با این حال، خروج آنگولا از اوپک سوالاتی را در مورد وحدت این گروه ایجاد می‌کند، زیرا این کشور قبلا به تصمیم اوپک برای کاهش سهمیه تولید نفت خود برای سال‌۲۰۲۴ اعتراض کرده‌بود.