چالش‌ها و فرصت‌های جهانی انرژی در 2024

پیش‌بینی‌های وود‌‌مکنزی، یک شرکت مشاوره و تحقیقات جهانی در زمینه انرژی در سال‌قبل در مورد کاهش قیمت فلزات، تقاضای بالای جهانی برای نفت، افزایش اشتیاق برای تولید نفت و گاز در آمریکای‌شمالی و گسترش تاسیسات خورشیدی همگی به‌درستی تحقق‌یافتند. پیش‌بینی وودمکنزی در مورد تحولات کلیدی در بخش انرژی و منابع طبیعی در سال‌۲۰۲۴ جنبه‌های مختلفی از جمله منابع طبیعی، اولویت‌های انرژی جهانی، روند رشد منابع انرژی تجدیدپذیر و فسیلی، تاثیرات ژئوپلیتیکی و پیشرفت‌های فناوری را پوشش می‌دهد. برآوردهای جدید این شرکت حاکی از آن است که صنعت انرژی خورشیدی در سال‌۲۰۲۴ با سرعت کمتری نسبت به سال‌های گذشته به رشد خود ادامه خواهد داد که این کاهش سرعت نشان از رسیدن این صنعت به نقطه بلوغ است.

با وجود کاهش سرعت موردانتظار، پیش‌بینی می‌شود که کل ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در جهان در دهه‌آینده به افزایش خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود که انرژی هسته‌ای در سال‌۲۰۲۴ با وجود چالش‌های تاریخی و افکار عمومی، به‌عنوان یک راه‌حل کلیدی برای بحران انرژی جهانی، به دلیل قابلیت اطمینان و ماهیت کم‌کربن آن، مورد حمایت قرار گیرد. چالش‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (LNG) نیز در این پیش‌بینی برجسته‌شده، زیرا تمرکز جهانی بر انتقال از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک ابهاماتی در بازار ایجاد‌کرده است، با این حال گاز در حال‌حاضر به‌عنوان «سوخت انتقالی» شناخته می‌شود.

تعادل بین کربن‌زدایی و امنیت انرژی

 تعادل در حال تحول بین کربن‌زدایی و امنیت انرژی در تصمیمات سرمایه‌گذاری در گاز و (LNG) تاثیر می‌گذارد. پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت گاز در حال بازخوانی امنیت عرضه است و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در تامین LNG در سال‌۲۰۲۴ کند شود. انتظار می‌رود تولید نفت غیراوپک در سال‌۲۰۲۴ روند نزولی داشته‌باشد و فشار بر کشورهای اوپک کاهش یابد.

برآوردها حاکی از آن است که صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده در سال‌جاری میلادی به‌مراتب کارآمدتر شود و با کاهش هزینه‌های سرمایه، به تولید بالاتری دست‌یابد. ادغام شرکت‌های بین‌المللی اکتشاف و تولید دور از انتظار نیست و این سیاست منعکس‌کننده تغییر ترجیحات سرمایه‌گذاران و تمرکز بر ثبات مالی است. وودمکنزی انتظار دارد پروژه‌های هیدروژن آبی (استفاده از سوخت‌های فسیلی با جذب کربن) به دلایل اقتصادی سریع‌تر از پروژه‌های هیدروژن سبز پیشرفت کنند. انتظار بر آن است که در سال‌۲۰۲۴ بازار ذخیره کربن با تمرکز بیشتر بر کیفیت، حاکمیت و تکامل مداوم برنامه‌های در حال اجرا، شتاب بیشتری به‌دست آورد و فناوری‌های جدید جذب کربن از مقیاس آزمایشی به مقیاس تجاری حرکت کنند. این تحول می‌تواند نویدبخش بهبود کارآیی و کاهش هزینه در مقایسه با روش‌های موجود باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که تکنیک‌های مهندسی زمین‌شناسی ممکن است در سال‌۲۰۲۴ به موضوعی داغ تبدیل شوند زیرا کشورها با کاهش بودجه‌کربن جهانی و نیاز به‌دستیابی به اهداف آب‌و‌هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به‌طور خلاصه، داده‌های وودمکنزی یک نمای کلی از روندها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌بینی‌شده در بخش انرژی و منابع طبیعی برای سال‌۲۰۲۴ ارائه می‌دهند. دولت‌ها در نشست COP۲۸ موافقت کردند که به‌تدریج از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرند که این نشان‌دهنده تغییری تاریخی در چشم‌انداز انرژی جهانی است که بر پایبندی کشور‌ها نسبت به‌حساسیت در مورد تغییرات اقلیمی تاکید دارد.