جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل تا پایان ۱۴۰۴

به گزارش «شانا»، محسن خجسته‌مهر در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز افزود: رشد اقتصادی و تولید کشور از خوزستان و دیگر استان‌های نفت‌خیز و گازخیز است. وی با بیان اینکه بین حکمرانی و راهبری مطلوب و حضور میدانی رابطه مستقیمی وجود دارد، تاکید کرد: ۱۶ استان کشور درگیر عملیات تولید نفت و گاز هستند. معاون وزیر نفت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تحقق رشد تولید پس از یک دوره رکود و تحریم مورد تاکید بوده و تا پایان سال ‌افزایش تولید مناسبی خواهیم‌داشت.

خجسته‌‌‌‌مهر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و توسعه میدان‌های نفت و گاز با محور میدان‌های مشترک، کشف بازارهای جدید و افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۶۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان کسری‌بودجه وجود داشت و صنعت نفت باید این کسری‌بودجه را جبران می‌کرد. وی ادامه داد: باید درآمدزایی و رشد اقتصادی را رقم می‌‌‌‌زدیم، همچنین افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تکمیل زنجیره ارزش نیز در دستور کار بوده‌است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه افزایش تولید نفت و گاز نیز از دیگر تکالیف وزارت نفت در دولت سیزدهم بوده‌است، گفت: در دولت سیزدهم صادرات نفت ۲.۵برابر شده‌است.

خجسته‌‌‌‌مهر با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۴‌میلیارد‌دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا کردیم، ادامه داد: از این پنج میدان که قرارداد آن امضا شده‌است، سه میدان مشترک است و تا پایان امسال قراردادهای بزرگ و مهمی را امضا می‌کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم از ۱۵۰شرکت به بیش از ۶۰۰شرکت در مجموعه وزارت نفت رسیده‌است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: یکی از موارد مهم جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل یا همان گازهای همراه نفت است. کل گازهای مشعل و ظرفیتی که برای جمع‌‌‌‌آوری این گازها ایجاد می‌شود معادل ۲‌میلیارد فوت‌‌‌‌مکعب (دو فاز‌استاندارد پارس‌جنوبی) است.

خجسته‌‌‌‌مهر با اشاره به اینکه طرح‌های جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه، ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: کارخانه گاز و گاز مایع۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس)، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس از طرح‌های به بهره‌‌‌‌برداری رسیده برای تحقق این هدف به‌شمار می‌آیند و کارخانه گاز و گاز مایع۳۱۰۰ (دهلران) هم برای این منظور در حال تکمیل است، در مجموع ۵‌میلیارد ‌دلار پروژه برای جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه تعریف شده‌است و تا پایان سال‌۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع‌‌‌‌آوری خواهند شد که درآمد ۲‌میلیارد دلاری برای کشور به‌همراه دارد.