ادامه تولید نفت و گاز ایران تا ۱۰۰ سال‌ آینده

وی با اشاره به اینکه با همین ذخایر ۹۰ تا ۱۰۰ سال‌آینده تولید نفت و گاز در ایران ادامه خواهد داشت، گفت: ایران از نظر منابع زیرزمینی سرزمین ثروتمندی است و باید اهداف بلندمدتی برای استفاده از آن تعیین شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: طرح‌های نفتی زمانبر هستند و هزینه‌های بالایی دارند، بنابراین اگر قرار است برای هفت سال‌آینده به هدف تولید تعیین‌شده برسیم، امروز باید برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌ها را انجام دهیم. خجسته‌‌‌‌‌مهر با بیان اینکه اگر حفاری را از بخش بالادست جدا کنیم، از بخش بالادست موضوعی باقی نمی‌‌‌‌‌ماند، ادامه داد: توسعه و تعمیر در بخش بالادست صنعت نفت به‌‌‌‌‌وسیله دکل انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه هسته اصلی کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران حفاری است، گفت: این صنعت طی دو دهه‌گذشته دچار چالش‌هایی شده‌است، زیرا درک عمیقی از این موضوع وجود نداشت.

حفاری؛ مقاومتی‌‌‌‌‌ترین بخش صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: مقاومتی‌‌‌‌‌ترین بخش صنعت نفت، حفاری است، زیرا اگر این توانمندی وجود نداشت، تولید نفت و گاز با چالش همراه بود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بیش از ۵۰‌درصد سرمایه مورد‌نیاز برای توسعه یک میدان نفت و گاز مربوط به بخش حفاری است و می‌تواند اقتصاد یک طرح توسعه را متاثر کند. خجسته‌‌‌‌‌مهر صنعت حفاری را هزینه‌‌‌‌‌بر و در مقابل درآمدزا دانست و گفت: در گذشته این تضمین را نمی‌دادیم که اگر فردی در این زمینه ورود کند، تضمین دریافت خدمات وجود خواهد داشت. وی افزود: صنعت نفت و گاز بخش اصلی اقتصاد کشور است و به گواه مرکز آمار ایران، سهم بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی در سه ماه اول امسال ۱۹.۷ و در سه ماه دوم ۲۵.۶درصد بوده‌است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: اکنون پایه و اساس تولید نفت و گاز در ایران ۵‌هزار حلقه چاه است و برای جهش تولید باید چاه‌‌‌‌‌های تازه حفر شود که دکل حفاری، ‌‌‌‌‌ پمپ درون‌‌‌‌‌چاهی، تاسیسات نمک‌‌‌‌‌زدایی و... نیاز دارد.

وی با بیان اینکه نیازمندی‌ها در بخش خشکی و دریاست، افزود: عمده تولید نفت ایران مربوط به بخش خشکی و عمده تولید گاز مربوط به دریاست که این موضوع یک انتخاب نیست و اجبار است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به هر دو نوع دکل‌‌‌‌‌ سبک تا سنگین نیاز داریم؛ از این‌رو در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفتیم برای اینکه بخش‌خصوصی خیالش راحت باشد، به اندازه نیاز خرید خدمت انجام دهیم و با شرکت‌های خصوصی قرارداد ۱۰‌ساله خرید خدمت امضا خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اکنون از حداکثر ظرفیت شرکت ملی حفاری ایران استفاده می‌کنیم، ‌‌‌‌‌ گفت: با توجه به گستردگی فعالیت‌های این شرکت، نوسازی باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: طرح توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی ۲۰ سال‌معطل ماند از این‌رو تصمیم گرفته‌شده بود توسعه انجام نشود و این در حالی بود که توان توسعه این طرح وجود داشت. خجسته‌‌‌‌‌مهر با بیان اینکه فشارافزایی طرح بزرگی است که به ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌‌‌‌‌ نیاز دارد و برای نخستین‌بار در کشور اجرا خواهد شد، افزود: نتایج مطلوبی به‌‌‌‌‌دست آمده و در آینده‌‌‌‌‌ای نزدیک برای اجرا اعلام خواهد شد.