تصمیم جنجالی آمریکا ؛ توقف توسعه زیرساخت‌های LNG؟

تصمیم بایدن تعابیر متفاوتی داشته، به‌عنوان مثال جمهوری‌خواهان آن را احمقانه و به‌ضرر امنیت ملی معرفی می‌کنند، درحالی‌که بایدن امیدوار است که این تصمیم به‌طور مثبت درمیان رای‌‌‌‌‌دهندگان جوانی که نگران تغییرات آب‌وهوایی هستند، بازتاب پیدا کند. دولت بایدن روز جمعه ۲۶ ژانویه اعلام کرد که حتی در شرایطی که صدور محموله‌های گاز به اروپا و آسیا از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش‌یافته، بررسی ساخت پایانه‌های جدید صادرات گاز طبیعی در ایالات‌متحده را متوقف کرده‌است. تصمیم بایدن که همزمان با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شد، این رئیس‌جمهور دموکرات را با طرفداران محیط‌زیست همسو می‌کند که می‌ترسند افزایش عظیم صادرات LNG، انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد ضمن اینکه آمریکا متعهد شده تا سال‌۲۰۳۰ آلودگی آب و هوا را به نصف کاهش دهد.

تضعیف سلطه غول انرژی

جمهوری‌خواهان اتخاذ این استراتژی را محکوم کرده و معتقدند که چنین سیاستی سلطه آمریکا را به‌عنوان غول تامین انرژی با خطر مواجه خواهد کرد، درحالی‌که فعالان محیط‌زیست آن را به‌عنوان گامی جهت تشویق بایدن برای توقف سایر پروژه‌های عظیم نفتی در آلاسکا درنظر گرفته‌اند.

 LNG  همان گاز طبیعی است که تا منفی۲۶۰‌درجه فارنهایت (منفی۱۶۲‌درجه سانتیگراد) خنک و به‌مایع تبدیل شده تا بتواند با خیال راحت روی کشتی‌های طراحی‌‌‌‌‌شده مخصوص به مقاصد در سراسر جهان حمل شود. پس از ورود به مقصد، گاز مایع دوباره‌گرم می‌شود تا به حالت گازی برگردد و با خط لوله به شرکت‌های توزیع، مصرف‌کنندگان صنعتی و نیروگاه‌ها منتقل می‌شود. گاز در ایالات‌متحده از طریق تکنیکی به‌نام فرکینگ تولید می‌شود. صادرات گاز ایالات‌متحده پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲ به‌شدت افزایش یافت و دولت بایدن تحویل گاز ایالات‌متحده به اروپا و آسیا را به‌عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک کلیدی علیه ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه به‌کار گرفت و به متحدان ایالات‌متحده اجازه داد اتکای خود را به روسیه کاهش دهند.

 اینکه چرا بایدن ساخت پایانه‌های صادرات LNG را به تاخیر انداخته، مقوله پیچیده‌ای است زیرا بایدن در گذشته از صادرات ایالات‌متحده تمجید کرد ولی از سوی دیگر، او با انتقاد شدید گروه‌های زیست‌محیطی که نگران گسترش سریع صادرات LNG در سال‌های اخیر هستند و تعهد بایدن به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز را زیر سوال می‌‌‌‌‌برند، مواجه شده‌است. تولید نفت آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن افزایش یافته‌است.

ظرفیت LNG آمریکا

 به گفته کاخ‌سفید، ظرفیت LNG آمریکا در سال‌های اخیر دو‌برابر شده و طبق پروژه‌هایی که قبلا تایید شده‌اند، قرار است این ظرفیت مجددا جهش پیدا کند. به گفته مقامات، روش‌های فعلی که وزارت انرژی برای ارزیابی پروژه‌های LNG استفاده می‌کند، به اندازه کافی افزایش هزینه‌های احتمالی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی یا تاثیر انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای را درنظر نمی‌گیرد.  جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا گفته، این مکث کوتاه به مقامات اجازه می‌دهد تا روش‌های تجزیه و تحلیل پیشنهادهای LNG  را برای پرهیز از مجوزهای صادراتی که در دسترس‌بودن انرژی داخلی ما را کاهش می‌دهد، امنیت ما را تضعیف می‌کند یا به محیط‌زیست ما ضربه می‌زند را به‌روز کنند. او گفت که این توقف هیچ تاثیر کوتاه‌مدتی بر عرضه گاز آمریکا به اروپا یا آسیا نخواهد داشت.

 هفت پایانه LNG فعلی در ایالات‌متحده، عمدتا در لوئیزیانا و تگزاس، فعال هستند و انتظار می‌رود تا پنج پایانه دیگر در چند سال‌آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرند. اقدام بایدن بر این پروژه‌ها تاثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند ده‌ها یا بیشتر پروژه‌های LNG  را که در حال تعلیق هستند یا در مراحل مختلف برنامه‌ریزی هستند، به‌تعویق بیندازد. این شامل پروژه Calcasieu Pass ۲ یا CP۲ در امتداد ساحل خلیج لوئیزیانا است. در صورت ساخت، CP۲ بزرگ‌ترین پایانه صادراتی در ایالات‌متحده خواهد بود.

صادرکننده شماره یک LNG

بنا به گفته علی زیدی؛ مشاور آب و هوای کاخ‌سفید، ایالات‌متحده در حال‌حاضر صادرکننده شماره یک LNG  است و این کشور در تعهد خود برای حمایت از متحدان و شرکای خود در سراسر جهان تزلزل‌‌‌‌‌ناپذیر باقی خواهد ماند. او و گرانهولم گفتند که در صورت لزوم، وزارت انرژی می‌تواند استثناهایی را برای نیازهای امنیت ملی بپذیرد. گرانهولم و سایر مقامات از اعلام مدت زمان دقیق توقف صدور مجوز خودداری کردند، اما گفتند که مقامات بررسی خواهند کرد که چگونه پروژه‌های LNG ممکن است بر محیط‌زیست، اقتصاد و امنیت ملی تاثیربگذارند، روندی که «چند ماه طول خواهد کشید.»  فعالان محیط‌زیست از تصمیم بایدن استقبال کردند و گفتند که صادرات LNG نه‌تنها شدت آلودگی را تشدید می‌کند، بلکه قیمت انرژی را برای خانواده‌ها و مشاغل آمریکایی افزایش می‌دهد.

ابیگیل دیلن، رئیس گروه زیست‌محیطی Earthjustice، از دولت بایدن خواست تا به تعهدات خود در قبال اقدام اقلیمی و عدالت زیست‌محیطی عمل کند و توسعه زیرساخت‌های خطرناک سوخت‌های فسیلی مانند پایانه‌‌‌‌‌های LNG را متوقف کند. او گفت که بیشتر این تاسیسات در جنوب و در جوامع رنگین پوست و مناطق کم‌درآمد «که قبلا توسط آلودگی سوخت‌های فسیلی تحت‌تاثیر قرارگرفته و در خط‌مقدم تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند» واقع شده‌اند. سناتور اد مارکی، اقدام بایدن را «اقدامی بسیار ضروری برای محافظت از جوامع آمریکایی در‌برابر آلودگی ناشی از صادرات و سودجویی» خواند.  موسسه نفت آمریکا، بزرگ‌ترین گروه لابی برای صنعت نفت و گاز، اقدام بایدن را «پیروزی برای روسیه و به ضرر متحدان آمریکایی، مشاغل ایالات‌متحده و پیشرفت آب و هوای جهانی» خواند.

 مایک سامرز، رئیس و مدیرعامل API، گفت که ایالات‌متحده برای تثبیت بازارهای انرژی جهانی، حمایت از‌هزاران شغل در آمریکا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ در سراسر جهان، باید توسعه زیرساخت‌های صادرات ال‌ان‌جی را افزایش دهد. میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، این اقدام را «احمقانه» خواند و گفت که این رویکرد می‌تواند اتکای جهانی به انرژی روسیه و ایران را افزایش دهد، در زمانی‌که «متحدان ما در اروپا به‌طور فزاینده‌ای به ما تکیه کرده‌اند.»

تاثیرتصمیم بایدن بر انتخابات ریاست‌جمهوری

بایدن امیدوار است که این تصمیم به او کمک کند رای‌دهندگان جوانی را که پس از موافقت دولتش با پروژه عظیم نفت در آلاسکا و حمایتش از تهاجم نظامی اسرائیل به غزه ناامید شده‌بودند را بازگرداند. جمهوری‌خواهان بایدن را به‌عنوان طرفدار یک قرارداد جدید سبز توصیف می‌کنند که آن را رادیکال و حتی غیرآمریکایی می‌دانند. دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌جمهور سابق، پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در سال‌۲۰۲۴، گفته است که به‌دنبال برقراری مجدد «سلطه» انرژی ایالات‌متحده خواهد بود و می‌گوید یکی از اولین اقداماتش، در صورت بازگشت به‌قدرت، افزایش تولید نفت و گاز است. سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفت بایدن «یک‌بار دیگر به خواسته‌‌‌‌‌های افراط‌‌‌‌‌گرایان محیط‌زیست در دولتش ‌تن داده و این فاجعه، امنیت اقتصادی و ملی آمریکا را تضعیف خواهدکرد.»