بی‌تفاوتی قاره‌سبز  به سیاست‌های انرژی آمریکا

این تصمیم می‌تواند پروژه‌هایی مانند ساخت کارخانه Calcasieu Pass ۲ شرکت Venture Global LNG را تحت‌تاثیر قرارداده و منجر به نگرانی واردکنندگان گاز در آلمان و خریداران LNG ژاپن شود. منتقدان استدلال می‌کنند که این اقدام ممکن است مانع رشد این صنعت شود، درحالی‌که طرفداران این تصمیم بر نیاز به اقدامات بازارمحور در مواجهه با افزایش تقاضای جهانی LNG تاکید دارند. مقامات انرژی اتحادیه اروپا و تحلیلگران با نادیده‌گرفتن هشدارهای صنعتگران می‌گویند؛ اروپا برای ۱۰ سال‌آینده و به‌رغم اقدام دولت ایالات‌متحده برای توقف صدور تاییدیه‌‌‌‌ها جهت ساخت تاسیسات جدید LNG، دغدغه تامین انرژی و به‌ویژه گاز را ندارد.

امنیت انرژی جهانی

ظاهرا شرکت‌های گاز و صاحبان صنایع که از قبل، از این تصمیم خبر داشتند، بر اساس اسنادی که رویترز مشاهده کرده، مخالفت خود را اعلام و هشدار داده بودند که اقدامات این‌چنینی امنیت انرژی جهانی و تلاش‌ها برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن را با مشکل مواجه خواهد کرد. پس از تهاجم مسکو به اوکراین در سال‌۲۰۲۲، ایالات‌متحده به بزرگ‌ترین صادرکننده LNG به اروپا تبدیل شده زیرا کشورهای اتحادیه اروپا، برای جایگزینی سوخت روسیه به رقابت پرداخته‌اند. بیش از ۶۰‌درصد صادرات LNG ایالات‌متحده در دو سال‌گذشته به اروپا ارسال شده‌است. جو بایدن، رئیس‌‌‌‌جمهور ایالات‌متحده، هفته گذشته صدور تاییدیه‌‌‌‌های درخواست‌های ساخت و صادرات از پروژه‌های جدید LNG را به‌منظور بررسی تغییرات آب‌و‌هوایی و تاثیر اقتصادی متوقف کرد. یک سخنگوی کمیسیون اروپا به رویترز گفت که تصمیم ایالات‌متحده «هیچ تاثیر کوتاه‌مدت تا میان‌مدتی» بر امنیت عرضه گاز اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

به دلیل کاهش تقاضای گرمایش به‌خاطر آب و هوای معتدل، اروپا دو زمستان را بدون گاز روسیه بی‌دغدغه پشت‌سر گذاشته، ولی قیمت‌های بالای انرژی تعطیلی برخی از صنایع را به‌دنبال داشته‌است. حتی با وجود توقف پروژه‌های جدید، ایالات‌متحده همچنان در حال تکمیل پروژه‌های قبلی و افزایش ظرفیت LNG خود است. جاکوب مندل، دستیار ارشد در شرکت تحقیقات انرژی Aurora گفت: «تعداد زیادی از پروژه‌های LNG در حال تکمیل هستند یا قبلا تایید ساخت آنها صادر شده‌است.» اگر همه پروژه‌های نیمه‌تمام کامل شوند، ظرفیت LNG ایالات‌متحده تا پایان سال‌۲۰۲۸ تقریبا دو‌برابر خواهد شد و به حدود ۲۴.۵‌میلیارد فوت‌مکعب در روز (Bcfd) خواهد رسید. مهم‌تر اینکه انتظار می‌رود در درازمدت، مصرف گاز اتحادیه اروپا کاهش یابد زیرا کشور‌های عضو خود را ملزم به دوری از سوخت‌های فسیلی برای دستیابی به اهداف تغییرات اقلیمی می‌دانند، لذا این منطقه ممکن است به LNG مازاد ایالات‌متحده نیاز نداشته‌باشد؛ اگرچه رشد تقاضای بالا در سایر نقاط جهان به این معنی است که LNG همچنان خریداران زیادی در بازار‌های انرژی خواهد داشت.

روند نزولی مصرف در اروپا

 آن سوفی کوربو، محقق مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «با توجه به سیگنال‌های دریافتی از اتحادیه اروپا، مصرف گاز در این منطقه در سال‌های آتی روند نزولی را تجربه خواهد کرد.» در آینده نه‌چندان دور، به‌ویژه پس از سال‌۲۰۳۰، تقاضا برای LNG احتمالا با کاهش روبه‌رو خواهد شد. این افول می‌تواند به دلیل افزایش استفاده از بیومتان، گاز طبیعی تولیدی در نروژ، آفریقا و جمهوری‌آذربایجان اتفاق بیفتد. تصمیم بایدن برای این دوره حیاتی است، زیرا تقاضا و قیمت LNG در آن دوره را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. واردکنندگان گاز آلمان از جمله SEFE و Uniper، بزرگ‌ترین خریداران LNG ژاپن همانند JERA و صاحبان صنایع هشدار داده‌اند که تصمیم ایالات‌متحده امنیت انرژی در سراسر جهان را در بلندمدت به‌خطر می‌اندازد.

SEFE و JERA قصد دارند از کارخانه Venture Global LNG&#۳۹;s Calcasieu Pass ۲، یکی از پروژه‌هایی که تحت‌تاثیر قانون تعلیق ساخت قرارگرفته، گاز بخرند، ضمن اینکه این تصمیم، خریداران گاز در کشورهای چین، کره‌جنوبی، سوئیس، مکزیک، استرالیا و بریتانیا را به‌دردسر خواهد انداخت. بزرگ‌ترین معامله‌گر گاز آلمان، شرکت یونیپر، گفته که ارزیابی بلندمدت حاکی از آن است که عزم آمریکا برای توقف پروژه‌های جدید، مشکلاتی را برای آلمان و امنیت انرژی اروپا در آینده ایجاد خواهد کرد، به این معنا که به دلیل نبود گاز کافی در بازار، خریداران مجبورند گاز را با قیمت‌های بالاتری بخرند.

سوزاندن مازاد مصرف

یک منبع خبری در یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی ایالات‌متحده گفت: شرکت‌های انرژی آمریکا در مناطقی مانند پرمین ممکن است در صورتی‌که خریداری برای گاز نداشته باشند (به دلیل قیمت بالا)، مجبور خواهند بود گاز طبیعی مازاد را هنگام تولید نفت بسوزانند و در نتیجه بر گرمایش جهانی بیفزایند. Giles Farrer، رئیس تحقیقات دارایی گاز و LNG در شرکت Wood Mackenzie گفت: «این تصمیم می‌تواند بر مسیر و سرعت رشد این بخش تاثیر بگذارد و پتانسیلی برای کاهش عرضه و جهش قیمت‌ها در درازمدت باشد.» اتحادیه بین‌المللی گاز که بیش از ۱۵۰ عضو دارد، گفت: «تصمیم ایالات‌متحده بسیار نگران‌کننده است و به امنیت انرژی جهانی و کاهش انتشار کربن آسیب می‌رساند.» LNG Allies – یک گروه صنعتی در ایالات‌متحده که ازتولید گاز طبیعی مایع حمایت و سیاست‌های توسعه، صادرات و استفاده از LNG را ترویج می‌دهد - از واشنگتن خواسته تا به بازار اجازه دهد تصمیم بگیرد که کدام پروژه LNG باید ساخته و کدام‌یک باید تعلیق شود.

در یادداشتی از NG Allies آمده؛ بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نیاز به LNG تا دهه‌۲۰۳۰ در سراسر جهان افزایشی خواهد بود. اگر ایالات‌متحده تولید خود را برای تامین این تقاضای رو به افزایش، بیشتر نکند، کشورهایی که به گاز نیاز دارند ممکن است مجبور شوند آن را از روسیه وارد کنند یا به‌جای آن به سوزاندن زغال‌سنگ روی آورند.بایدن امیدوار است که این تصمیم به او کمک کند رای‌‌‌‌دهندگان جوانی را که پس از موافقت دولتش با پروژه عظیم نفت در آلاسکا و حمایتش از تهاجم نظامی اسرائیل به غزه ناامید شده‌‌‌‌بودند را بازگرداند. جمهوری‌خواهان بایدن را به‌عنوان طرفدار یک قرارداد جدید سبز توصیف می‌کنند که آن را رادیکال و حتی غیرآمریکایی می‌دانند. دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در سال‌‌‌‌۲۰۲۴، گفته است که به‌دنبال برقراری مجدد «سلطه» انرژی ایالات‌‌‌‌متحده خواهد بود و می‌گوید یکی از اولین اقداماتش، در صورت بازگشت به ‌‌‌‌قدرت، افزایش تولید نفت و گاز است.