ارزان‌‌‌‌‌سازی تولید؛ هدف وزارت نفت

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت پرخطر و پرریسک است، افزود: با رعایت ایمنی، فرآیندهای این صنعت باید با تلفات کم یا بدون تلفات انجام شود. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در هر بخشی نیازهای آن بخش رفع شده‌است، افزود: هم‌اکنون باید به عرصه‌‌‌‌‌های نو فناوری ورود کنیم تا فاصله فناوری در داخل و خارج کشور به حداقل برسد. کاظم‌‌‌‌‌نژاد با اشاره به اینکه هدف وزارت نفت ارزان‌‌‌‌‌سازی تولید است، اظهار کرد: با ارتقای فناوری و روش‌های نو این موضوع امکان‌پذیر است. وی افزود: هزینه بالای فرآیندهای پالایشگاهی و تولید یک فرآورده (سوخت) سبب هزینه‌های زیاد در تولید فرآورده‌های پالایشگاهی می‌شود. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه تحریم به ضرر کشور است، اما موجب اعتماد به توان داخلی شده‌است، گفت: سمت هر کاری می‌‌‌‌‌رویم، باید باور انجام آن را داشته باشیم تا ارتقای فناوری محقق شود. کاظم‌‌‌‌‌نژاد با اشاره به اینکه ۲۸‌درصد محصولات در پالایشگاه‌های کشور به نفت‌‌‌‌‌کوره تبدیل می‌شود، اظهار کرد: این عدد در کشورهای دنیا کمتر از ۵‌درصد است، از این‌رو واحد صنعتی ۱۲‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای گوگردزدایی در پالایشگاه کرمانشاه در حال ساخت است.

ظرفیت تولید ال‌پی‌جی

وی با اشاره به اینکه گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور یا با تخفیف فروخته یا سوزانده می‌شود، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت بالای تولید ال‌پی‌جی در کشور برای تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل ال‌پی‌جی به فرآورده‌های با ارزش ورود کنند. محمد اسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز نیز با بیان اینکه تولید، فرآیندی پرریسک در داخل و خارج کشور است، گفت: هدف ما تقویت تولید است. کفایتی با بیان اینکه به‌‌‌‌‌تدریج به زمان استقرار کامل شرکت‌ها در پارک شهر ری نزدیک می‌شویم، گفت: هدف ما تقویت تولید است. وی با اشاره به اینکه تولید چالش‌های زیادی مانند مالی، فروش و بازار دارد، اظهار کرد: در تلاشیم با عرضه توانمندی‌‌‌‌‌ شرکت‌ها، شبکه‌‌‌‌‌سازی و صدور خدمات فنی-مهندسی شرایط مطلوبی را برای شرکت‌ها فراهم کنیم.

کفایتی با بیان اینکه طرح احیای چاه‌‌‌‌‌های بسته و کم‌‌‌‌‌بازده بزرگ‌ترین طرح دانش‌بنیان کشور است، گفت: نخستین چاه به یک شرکت دانش‌بنیان سپرده شده‌است و الگوی موفقی در فناوری باز به‌‌‌‌‌شمار می‌آید. کفایتی ادامه داد: احیای چاه‌‌‌‌‌ها مقدمه‌‌‌‌‌ای برای احیای مخزن و میدان است و با مصوبه‌‌‌‌‌ مجلس و قرارگیری پروانه‌‌‌‌‌ها در اختیار شرکت‌های بیرونی این موضوع محقق می‌شود. وی با اشاره به اهمیت قابل‌توجه سبد زنجیره ارزش‌افزوده گفت: بحث سولفورزدایی از نفت‌کوره در پالایشگاه کرمانشاه آغاز شده‌است که سبب رسیدن به ۲۰۰دلار ارزش‌افزوده می‌شود. رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی ظرفیت زیادی وجود دارد، اظهار کرد: هدف ما حمایت از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کفایتی گفت: در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی فراخوانی داده‌‌‌‌‌ایم که بالای ۸۰ شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرده‌‌‌‌‌اند. وی افزود: هدف پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در کنار استقرار شرکت‌ها، صدور خدمات فنی‌مهندسی به کشورهایی مانند روسیه، چین، آفریقا، عراق و... است تا کشورهای دنیا با توانمندی ایران آشنا شوند. رئیس‌‌‌‌‌ پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز اظهار کرد: اولویت وزارت نفت صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی در بخش‌های پایین‌‌‌‌‌دستی و پالایشگاهی است. کفایتی با بیان اینکه باید سهم فناوری و نوآوری در بخش‌های مختلف صنعت نفت بیشتر شود، گفت: شماری از قوانین باید تغییر کند تا شرایط در صنعت نفت به‌ویژه در مسیر دانش‌بنیان‌شدن این صنعت بهتر شود تا صاحب پتنت‌‌‌‌‌های زیاد شویم. وی با اشاره به اینکه در حال ساخت پلتفرم ‌مجازی هستیم و سال‌آینده از آن رونمایی می‌شود، تصریح کرد: این پلتفرم شرایط دانش‌‌‌‌‌ فنی، سرمایه‌گذاری و ارتباط‌مجازی با شرکت‌های خارجی را فراهم می‌کند.