سیگنال یلن ‌به طلا ی جهانی

از سوی دیگر افزایش قیمت دوج‌کوین موجب شده تا نگرانی‌ها از رشد سریع آن افزایش یابد؛ همچنین اظهارات خالق دوج‌کوین درباره رشد سریع این رمزارز نیز مورد توجه قرار گرفت. رشد و سقوط قیمتی دارایی‌های مختلف در بازارها اتفاق عجیبی نیست و سابقه طولانی دارد، اما به‌نظر می‌رسد رشد شدید دوج‌کوین بدون دلایل فنی مشخص تنها به صاحبان این دارایی آسیب نمی‌رساند، بلکه سقوط این رمزارز باعث بی‌اعتمادی گسترده به رمزارز‌های مطمئن‌تر مانند اتریوم و بیت‌کوین ‌می‌شود.

رشد طلا با انتظارات تورمی

سه روز قبل طلا توانست از سقف ۱۸۰۰ دلار بگذرد و بالای این مقاومت تثبیت شود. روز پنج‌شنبه بازار طلا با یافتن سرنخ‌های جدید درباره رشد تورم شاهد رشد بود.ترس سرمایه‌گذاران از تورم باعث شد قیمت طلا از سقف ۱۸۰۰ دلاری بگذرد و در محدوده ۱۸۳۰دلار در هر اونس معامله شود. این در حالی است که فلز زرد هنوز هم پایین‌تر از قیمت ابتدای سال میلادی معامله می‌شود. طلا سال ۲۰۲۱ را نزدیک به ۱۹۰۰ دلار آغاز کرد. این در حالی است که از نظر تحلیلگران طلا تا به امروز عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشته و نسبت به انتظارات و عوامل موجود در بازار مانند نرخ‌های پایین بهره و مخارج بالای دولت در دوران کرونا بی‌توجه بوده است. با توجه به عوامل یادشده در صورت ادامه‌دار بودن سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو و ثابت ماندن نرخ‌های بهره اوراق به‌نظر می‌رسد این شرایط می‌تواند برای افزایش قیمت بیشتر فلز زرد مناسب باشد. چندی پیش نیز وارن بافت سرمایه‌گذار معروف نیز در اظهاراتی بیان کرد که شاهد فشار تورمی در سرمایه‌گذاری‌های خود است و گفت:«ما شاهد تورم بسیار چشمگیری هستیم». چندی بعد جنت یلن ، وزیر خزانه داری آمریکا در سخنانی از نیاز احتمالی اقتصاد آمریکا به نرخ بهره صحبت کرد. تحلیلگران بازار این سخنان یلن را یکی از دلایل بالارفتن فشار تقاضا بر بازار طلا ارزیابی می‌کنند. با این حال درهمان روز یلن در اظهاراتی دیگر سخنان قبلی خود را پس گرفت؛ او تصریح کرد که هدف او کنترل تورم با دادن سیگنال افزایشی نرخ بهره نبوده است.

دوج‌کوین را احساسات هدایت می‌کند

بیلی مارکوس خالق رمزارز دوج‌کوین اعلام کرد بازار این رمزارز توسط احساسات و تصمیمات شخصی مردم هدایت می‌شود و براساس آن نیز تغییر می‌کند. این رمزارز پرسروصدا که با رشد خیره‌کننده ‌اش مدتی است مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌ها قرار گرفته است در سال ۲۰۱۳ ابداع شد. نگرانی‌هایی وجود دارد که بازار دوج‌کوین بیش از حد رشد کرده است؛ داده‌های ثبت شده در این بازار نشان می‌دهد طی هفته گذشته دوج‌کوین رشد ۹۶ درصدی را به ثبت رسانده است. حتی ایلان ماسک، کارآفرین معروف آمریکایی و صاحب تسلا که با افزودن نام دوج‌کوین به توضیحات توییترش خبرساز شد، از مخاطبان خود خواست تا با احتیاط سرمایه‌گذاری کنند. با اینکه انتقادات از رمزارزها سابقه طولانی دارد اما مشخص است انتقادات از دوج‌کوین و انتقاد از بیت‌کوین تفاوتی اساسی دارد.برای مثال عرضه دوج‌کوین شاهد محدودیت نیست، اما بیت‌کوین شاهد عرضه محدودی است و تعداد نهایی آن مشخص است و به‌نظر می‌رسد درباره دوج‌کوین علامت سوال‌های جدی وجود دارد. برای طرفداران رمزارزها غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد که یک رمزارز را تایید و دیگری را رد بکنند؛ اما باید توجه داشت در چنین شرایطی تشخیص اینکه رشد قیمت یک رمز ارز به خاطر دلایل تکنولوژیک رقم می‌خورد یا صرفا به دلیل ورود سیلابی از پول به بازار آن است بسیار دشوار است. با این حال یکی از نگرانی‌های تحلیلگران این موضوع است که رشد شدید برخی از این کوین‌ها و جذب گروه زیادی از افراد باعث شود تا در صورت شکست رمزارزهایی مانند دوج‌کوین، به اعتبار و مقبولیت رمزارزهای معتبرتر و با زیرساخت‌های مطمئن‌تر مانند بیت‌کوین یا اتریوم آسیب وارد شود.