سیگنال رکود تورمی

هزینه‌های مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه آگوست افزایش یافت، اما مخارج متناسب با تورم ضعیف‌تر از آن چیزی بود که در ماه قبل تصور می‌شد. در پی این اتفاق و افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سه ماه سوم سال جاری میلادی کند شده است. گزارش وزارت بازرگانی در روز جمعه که نشان می‌داد تورم در ماه آگوست همچنان داغ است، حتی اگر هزینه مصرف‌کننده در سپتامبر بیشتر شود، خطر افت شدید عملکرد اقتصاد و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در سه ماه سوم را افزایش می‌دهد. تیم کوئینلان، اقتصاددان ارشد Wells Fargo در کارولینای شمالی می‌گوید: ‌هزینه‌های مصرف‌کننده در سه ماه‌ سوم تنها با سود کمی همراه است. اگر موارد کووید همچنان رو به کاهش باشد و احساسات مثبت شود، فرصت برای پایان محکم‌تر این سال پرآشوب وجود دارد. ‌

هزینه‌های مصرف‌کننده که بیش از دو‌سوم فعالیت‌های اقتصادی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند، در ماه آگوست ۸/ ۰ درصد افزایش یافت. در حالی که اقتصاددانان نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که هزینه مصرف‌کننده در ماه آگوست ۶/ ۰ درصد افزایش یابد. داده‌های تعدیل شده ماه جولای نیز نشان می‌دهند که هزینه‌ها به جای افزایش ۳/ ۰ درصدی که قبلا گزارش شده بود، ۱/ ۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ایالات‌متحده در این ماه و ماه ژوئن با تورمی ۴/ ۵ درصدی بیشترین تورم را از بحران ۲۰۰۸ تجربه کرد. مصرف با افزایش ۲/ ۱ درصدی خرید کالا افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش هزینه‌های مواد غذایی و لوازم خانگی و اقلام تفریحی بود که کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل وسایل نقلیه موتوری را جبران کرد. از طرفی کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها باعث کاهش تولید خودروها شده است که منجر به تشدید این وضع شده است.

 پیش‌بینی‌ها از نخستین هفته کاری طلا در اکتبر

بازگشت طلا به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه گذشته باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار شده است. طلا در آخرین زمان معاملاتی خود در هفته گذشته توانست به کانال هزار و ۷۶۰ دلاری بازگردد. این تصویر این خوش‌بینی در بازار است. نیمی از تحلیل‌گران وال‌استریت و همچنین کمتر از نیمی از معامله‌گران شخصی که در نظرسنجی سایت کیتکو شرکت کردند، معتقد بودند که طی هفته جاری طلا روندی را در پی خواهد داشت. اگرچه در آینده نزدیک احساسات صعودی در بازار افزایش می‌یابد، برخی از تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند که بازار هنوز با موانع اساسی افزایش نرخ بهره، روند صعودی دلار آمریکا و بی‌میلی عمومی در بین سرمایه‌گذاران عمومی روبه‌رو است. اما به هر حال فعالان بازار اونس جهانی باید منتظر گزارش اشتغال و سپس تورم ایالات‌متحده در ماه سپتامبر باشند تا چراغ‌های لازم را برای روشن کردن مسیر طلا به دست بیاورند.