تلاش نافرجام اکتبر برای فلز زرد

  نوسان ۸۰ دلاری در اکتبر

معاملات جهانی بازار طلا در ماه اکتبر روندی صعودی را به ثبت رساند. طلا در پی ترس از سیاست‌های فدرال رزرو در مورد سیاست‌های حمایتی به صورت موقت در ماه سپتامبر نزولی شدید را تجربه کرد و با قیمت هزار و ۷۳۵ دلار پا به فصل زمستان گذاشت. اما روند ماه اکتبر روندی متفاوت نسبت به دو ماه قبل آن بود. نخستین جرقه موتور رشد طلا در ماه اکتبر با گزارش اشتغال ایالات‌متحده برای ماه سپتامبر زده شد. گزارشی که از پیش‌بینی‌های کارشناسان فاصله زیادی داشت و باعث شد تا انتظارات فعالان در بازار سرمایه در رابطه با بهبود اقتصاد کمرنگ‌تر شود. در پی این گزارش طلا ۴ کانال بالا رفت و از هزار و ۷۲۰ دلار به هزار و ۷۶۰ دلار رسید.

بعد از این گزارش این فلز گران‌بها به مدت یک هفته در همین کانال در حال نوسان بود تا زمانی که تاریخ انتشار گزارش تورم سر رسید. با انتشار گزارش تورم در ماه سپتامبر و ثبت رکورد تورم ۴/ ۵ درصدی که برابر با رکورد تورم در بحبوحه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بود، بار دیگر موتور صعود فلز زرد روشن شد و توانست تا مرز هزار و ۸۰۰ دلار پیشروی کند. اما تعدیل انتظارات معامله‌گران و به گوش رسیدن صحبت‌هایی از نشست‌های جهانی در رابطه با مالیات شرکت‎های چندملیتی، مجددا سه کانال به عقب بازگشت. اما این اتفاق مانند آتش زیر خاکستر بود و روند قیمت طلا در ادامه ماه صعودی شد. طلا در نیمه دوم ماه روندی صعودی را در پیش گرفت و طی ۱۵ روز توانست سه بار مرز هزار و ۸۰۰ دلار را فتح کند و در بهترین حالت به هزار و ۸۱۳ دلار برسد. در این میان رسیدن داده‌های جدید درباره شاخص اعتماد مصرف‌کننده و بهبود آن بعد از سه ماه نزول متوالی باعث شد تا طلا دوباره کاهشی شود. در نهایت طلا در ماه اکتبر توانست ۷/ ۳ درصد رشد را محقق کند و ۵۸ دلار بالاتر از قیمت آغازین خود در ابتدای ماه قرار بگیرد. این روند اما برخی از معامله‌گران را ناامید کرد؛ چراکه بسیاری از آنها ماه اکتبر را برای فلز زرد ماهی طلایی پیش‌بینی کرده بودند. انتظار می‌رفت تا طلا بتواند بعد از ۴ ماه قیمت خود را در بالای کانال هزار و ۸۰۰ دلاری تثبیت کند.

  چکش نرخ بهره  بر سر طلا؟

 هفته پیش‌رو برای طلا هفته‌ای حیاتی به حساب می‌آید. طبق جدول زمان‌بندی فدرال رزرو، جروم پاول قصد دارد تا نرخ بهره  را روز چهارشنبه اعلام کند. پیش از این بنا بود در صورت نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل، بسته‌های حمایتی طی دو ماه مانده تا پایان سال میلادی برداشته شود و نرخ بهره نیز در اوایل سال ۲۰۲۲ از سطح فعلی فراتر رود. با این تفاسیر تحلیل‌گران ماه نوامبر را برای طلا، ماهی همراه با چالش می‌بینند و برخی از آنها انتظار دارند سیاست‌های فدرال رزرو منجر به افت قیمت طلا شود.