خطای ذهنی طرد فلز زرد

در این میان افزایش قیمت بیت‌کوین نیز به این صحبت‌ها دامن زد. تا حدی که برخی از تحلیل‌‌گران عنوان کردند که طلا این جایگاه را در میان سرمایه‌گذاران از دست داده است و بیت‌کوین درحال تصاحب این جایگاه است. اما با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه اکتبر که افزایشی ۲/ ۶ درصدی را ثبت کرد و این شاخص را به سقف ۳۰ ساله خود رساند، فلز زرد نخستین شکل دارایی بود که نسبت به این گزارش واکنش نشان داد و در مدت کوتاهی ۵۰ دلار رشد کرد. این روند تا پایان هفته نیز ادامه داشت تا جایی که طلا توانست هفته خود را با ۷/ ۲ درصد رشد به پایان ببرد. این اتفاق باعث شد طلا به همگان اثبات کند که همچنان می‌تواند پناهگاه امن سرمایه‌گذاران باشد و بهترین پوشش برای ریسک سرمایه‌گذاران برای دوران رکود تورمی پیش‌رو خواهد بود. از همین‌رو تحلیل‌گران با در نظر گرفتن احتمال زیادی برای رسیدن دوران رکود تورمی در اقتصاد ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ جهان، پیش‌بینی می‌کنند که طلا در ریل صعودی قرار گرفته است و اهدافی بالای ۲ هزار دلار برای آن در نظر می‌گیرند.

  اعاده حیثیت طلای جهانی

سرمایه‌گذاران تفکرات خود مبنی بر عدم اطمینان به بازدهی طلا در دوران تورم را پس می‌گیرند. بعد از ریزش ماه ژوئن و روند نامشخص طلا بعد از آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگاه خود به طلا را به عنوان پناهگاه امن برای پوشش ریسک تغییر دادند. از طرفی بازگشت رونق به بازار ارزهای دیجیتال و عرضه محدود بیت‌کوین موجب شد بسیاری آن‌ را جایگزین طلا در سبد سرمایه‌‌ای آینده سرمایه‌گذاران بنامند. اما تورم ۲/ ۶ درصدی ایالات متحده و فاصله زیاد اقتصاد آمریکا با اشتغال کامل، باعث شد انتظارات تورمی در میان سرمایه‌گذاران باز هم تقویت شود. اما با این اتفاق، سرمایه‌گذاران باز هم طلا را برای پوشش ریسک سبدهای دارایی خود انتخاب کردند و این باعث شد طلا بعد از گزارش تورم، رشدی ۵۰ دلاری را ثبت کند و توانست مقاومت هزار و ۸۵۰ دلار را با قدرت پشت‌سر بگذارد. رسیدن سرعت تورم در ایالات متحده به بالاترین حد سه دهه اخیر، سرمایه‌گذاران را به سمت طلا سوق داده است، به‌طوری که قیمت این فلز گران‌بها در هفته گذشته نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت.

فرانک چولی، استراتژیست ارشد بازار RJO Futures به کیتکو نیوز گفت: «همه‌چیز در مورد تورم است. بازار شروع به پذیرش این واقعیت کرده است که تورم طولانی‌تر خواهد بود. سال‌ها طول می‌کشد تا مشکلات زنجیره تامین به دلیل همه‌گیری کرونا، برطرف شود.» همه نگاه‌ها به محدوده معاملاتی هزار و ۸۷۵ دلاری طلا خواهد بود. این در حالی است که تحلیل‌گران انتظار می‌‌کشند در پی این اتفاق اعداد ۲ هزار دلاری را نیز لمس کند.  شان لوسک، یکی از مدیران بازرگانی والش گفت که مسیر رسیدن به ۱۹۰۰ دلار اکنون بسیار روشن است. طلای زیر هزار و ۸۰۰ دلار به عنوان یک فرصت خرید خوب در نظر گرفته شد. چشم‌انداز برای چند ماه اول سال ۲۰۲۲ خوب است. ما شاهد افزایش قیمت در پایان سال هستیم که در حال به پایان رسیدن است. بارت ملک، رئیس استراتژی جهانی TD Securities نیز گفت: احتمال زیادی وجود دارد که طلا قبل از صعود در هفته آینده کمی نفس بکشد. طلا باید به بالای ۱۸۷۵ دلار در هر اونس حرکت کند تا بتواند به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۰ خود یعنی بالای ۲۰۰۰ دلار برسد. در نظرسنجی سایت کیتکو نیز تحلیل‌گران وال‌استریت و غیرحرفه‌ای غالبا روند هفته آینده طلا را صعودی پیش‌بینی کردند.