این کارشناس اقتصادی یادآور شد: ممکن است ما یک برجام حداقلی را به نتیجه برسانیم و همچنان برخی تحریم‌ها و شیطنت‌‌ها ادامه داشته باشد، اما با توجه به افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و تاثیر جنگ اوکراین و روسیه روی قیمت انرژی و نیز بحث‌های ژئوپلیتیکی؛ انتظار این است که سال آینده قیمت نفت کاهشی نباشد و عددهای بالاتری را ترسیم کنیم؛ در نتیجه منابع ارزی کشور در سال آینده بهتر خواهد شد و در صورت به نتیجه رسیدن برجام، انتظارات و تعلل‌‌ها به پایان خواهد رسید و وضعیت اقتصاد کشور شفاف‌‌تر می‌شود. او با اشاره به نقش و سهم قیمت‌‌های جهانی بر نرخ کالاهای داخلی نیز گفت: ما واردکننده بسیاری از اقلام هستیم که افزایش قیمت جهانی این اقلام، روی قیمت‌‌ها اثر می‌‌گذارد، یعنی قیمت مواد اولیه، کالاهای واسطه‌‌ای و کالاهای نهایی که وارد می‌‌کنیم، با افزایش قیمت همراه می‌شود و از آنجا که بسیاری از کالاهای مصرفی ما یا واردات است یا مواد اولیه و واسطه‌‌ای، وقتی قیمت این کالاها در اقتصاد جهانی افزایش می‌‌یابد، این تورم جهانی به اضافه هزینه‌های جانبی مانند حمل نقل و کارگر روی کاهش قیمت کالاها در داخل کشور تاثیر منفی می‌‌گذارد.

شقاقی شهری درباره بحث افزایش قیمت در روزهای پایانی سال نیز تاکید کرد: بازار نسبت به کاهش قیمت ارز فعلا مقاومت می‌‌کند، دلیلش هم روشن نبودن وضعیت برجام، بحث برداشته شدن تحریم‌ها و روشن نبودن ابعاد آن است؛ اینکه آیا برجام به نتیجه خواهد رسید؛ اثرات حداقلی یا حداکثری خواهد داشت و نهایتا این ابهامات نسبت به نتیجه مذاکرات، اثر خنثی و حالت انتظار در بازار ایجاد می‌‌کند و تولیدکننده و سرمایه‌‌گذار چون در حالت انتظار قرار دارد و اینها عاملی است که مقاومت را برای کاهش قیمت کالا، خدمات و دارایی‌‌ها افزایش می‌دهد. این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: یک گزاره دیگر داریم که باید در محاسبات لحاظ کنیم و آن افزایش قیمت جهانی کالاها است و دلیل آن بالا رفتن تورم در دنیاست؛ چرا که در اقتصاد آمریکا تورم به ۷ درصد رسیده و علتش کروناست که نسبتا کاهش پیدا کرده و واکسیناسیون بیشتر شده است. در دنیا حرف از کرونا هم کمتر شده و تقاضای مصرف جهانی افزایش یافته و هر قدر اقتصاد به دوران پساکرونا نزدیک‌‌تر می‌شود، رونق در اقتصاد جهانی هم بیشتر شده و این رونق، قیمت کالاها را افزایش داده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید بپذیریم در ماه‌های اخیر قیمت جهانی نفت بالا رفته و چون اقتصاد ایران وابسته به صادرات نفت و مشتقات نفتی است و ۹۵ درصد صادرات غیرنفتی ما را، فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد، انتظار داریم، وضعیت درآمدهای ارزی کشور رو به بهبودی برود. او با اشاره به کاهش ۴ هزار تومانی قیمت دلار در یک ماه اخیر‌ گفت: دلار به کانال ۲۵ هم رسید و دلیل آن نیز اخبار و سیگنال‌‌های مثبتی بود که از وین به گوش می‌‌رسید. در واقع آن انتظارات تورمی و نااطمینانی‌‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد که باید روی قیمت کالا، خدمات و دارایی‌‌ها نیز اثرگذار باشد، اما این اتفاق در بازار کالاها رخ نداد و شاید در برخی کالاها حتی افزایش قیمت را هم داشتیم. شقاقی‌شهری یادآور شد: البته ما تجربه دوره‌های گذشته را هم داریم، فرضا سال ۹۵ تورم بنا به بحث‌های کاهش انتظارت تورمی به ۹ درصد رسید، اما همچنان ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران وجود دارد که نیازمند اصلاحات ساختاری مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام تجاری، بررسی ریشه‌های اصلی تورم و افزایش قیمت‌‌هاست. انتظار داریم روند افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و بحث برجام، انتظارات تورمی را کاهش دهد و سال آینده یک آرامش نسبی در حوزه تورم، قیمت کالاها و خدمات و نیز دارایی‌‌ها حاکم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه نرخ رشد تورم در سال آینده می‌تواند حتی به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد، افزود: البته عواملی مانند کسری بودجه دولت، بحث انتفاع از منافع برجام، موضوع اقتصاد جهانی و نااطمینانی که از اقتصاد دنیا وجود دارد؛ همه اینها می‌تواند دامنه تورم ۱۵تا ۲۵ درصدی را برای سال آینده کشور رقم بزند.