حرکت خرسی طلای جهانی

معاملات آتی بازار سهام ایالات‌متحده در روز دوشنبه افزایش یافت، چراکه سرمایه‌گذاران به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح روسیه و اوکراین امیدوارتر شدند. در معاملات بازار سهام آمریکا، سهام بانک‌ها در آستانه نشست سیاست‌گذاری کمیته بازار باز فدرال رزرو در هفته جاری صعودی بود. علت این امر آن است که انتظار می‌رود به افزایش نرخ بهره، سپرده‌های بیشتری به سمت بانک‌ها روانه شود.

طلا پس از آغاز معاملات در بازار با فشار فروشندگان مواجه شده و تا قیمت ۱۹۵۶ دلار عقب نشست. وجود اخبار مثبت در خصوص جنگ اوکراین و همچنین سیاست‌های آتی فدرال رزرو برای مقابله با تورم موجب شده که از جذابیت طلا تا حدودی کاسته شود. درصورت بازگشت جذابیت این فلز زرد در هفته جاری، مقاومت روانی ۲ هزار دلار مهم‌ترین محدوده قیمتی است که معامله‌گران به آن واکنش نشان خواهند داد و درصورت عبور از این محدوده، طلا می‌تواند به بالاترین قیمت‌ تاریخی خود نیز برسد.

در صورت عدم عبور طلا از این مقاومت روانی و عدم تثبیت بالای این محدوده، آنگاه اخبار بنیادی که درخصوص اقتصاد جهان منتشر خواهد شد از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در آخرین روزهای دسامبر سال گذشته، مهم‌ترین نگرانی معامله‌گران شیوع ویروس اُمیکرون بود که به علت مشخص نبودن نتایج آن و همچنین سرعت بالای شیوع، به‌شدت اقتصاد جهانی را تهدید می‌کرد. پس از این موضوع نیز تورم ناشی از سیاست‌های تورم‌زای دولت‌ها در طول شیوع کرونا به یکی از معضلات اصلی اقتصاد در سطح جهان تبدیل شد و در نهایت نیز با حمله روسیه به اوکراین در آخرین روزهای فوریه، حال جنگ در قاره سبز به یکی از معضلات اصلی اقتصاد جهانی بدل شده است.

آغاز جنگ اوکراین موجب شد اخبار دیگر در سطح جهان که می‌توانند بر اقتصاد موثر باشند، کمتر دیده‌ شوند. اما کمتر دیده شدن آنها به این معنی نیست که اثری نخواهند داشت. روز یکشنبه چین که برای مدت‌ها بود آمار مبتلایان بسیار پایینی را گزارش می‌کرد، با موج جدید مبتلایان به ویروس کرونا مواجه شد. این کشور در روز یکشنبه آمار ۳۴۰۰ مبتلا را اعلام کرد که این آمار نسبت به روز گذشته دوبرابر شده بود. در حال حاضر شهر شانگهای به‌طور کامل تعطیل شده و برخی شهرهای شمال شرقی این کشور نیز وارد حالت قرنطینه عمومی اجباری شده‌اند. شیوع دوباره ویروس کرونا در چین می‌تواند موجب ایجاد موج جدیدی از ابتلا به این بیماری در سطح جهان شود. این موضوع با توجه به سیاست‌هایی که دولت‌ها در پیش خواهند گرفت می‌تواند آثار اقتصادی متفاوتی داشته باشد.

از طرف دیگر مشخص نیست سیاست‌های فدرال رزرو نیز به‌طور کامل موثر باشند. به گفته مقامات آمریکایی، فدرال رزرو طی ۳ یا ۴ مرحله نرخ بهره را به میزان ۲۵ صدم درصد افزایش خواهد داد. درحالی که تحلیلگران معتقدند که نرخ تورم با سرعت بیشتری نسبت به نرخ بهره حرکت می‌کند و فدرال رزرو حداقل هفت مرحله باید نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهد. علاوه بر این، سیاست‌ کوچک کردن ترازنامه فدرال رزرو نیز می‌تواند در بازار اوراق و سهام فشار فروش ایجاد کرده و پول خارج شده از این بازارها خود موجب ایجاد تورم شود.

هرچند جنگ موجب شده بسیاری از اخبار اقتصادی نادیده گرفته شوند، ولی آنها در حال رخ دادن هستند و آثاری را بر اقتصاد خواهند داشت. این آثار نیز به‌شدت به تصمیمات دولت‌ها در خصوص مقابله با این اتفاقات وابسته خواهد بود.