شارژ طلا  از دو مسیر

هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین توسط نیروهای روسیه موجب شده نگرانی‌ها از آغاز یک نسل‌کشی در اوکراین و آسیب‌های شدیدتر به زیرساخت‌های این کشور به‌طور جدی افزایش یابد و همچنین این موضوع، دست‌یابی به یک راه‌حل نهایی و برقراری صلح را به تعویق اندازد، به همین منظور چشم‌انداز تورمی آینده اقتصاد دوباره در یک روند صعودی قرار گرفته است. این موضوع در روزهای پایانی هفته گذشته خود را به خوبی در قیمت طلا نشان داد‌ و طلا توانست وارد کانال ۱۹۴۰ دلار شود. اصلی‌ترین نگرانی تورمی درخصوص جنگ اوکراین و روسیه، مساله تورم مواد غذایی به‌ویژه گندم است. روسیه و اوکراین از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان و صادرکنندگان گندم در جهان بوده و توقف تولید گندم به خصوص در اوکراین باعث شده قیمت هر ۱۰۰ بوشل گندم به ۱۰۱۸ دلار برسد. این ترس از تورم، چشم‌انداز قراردادهای طلا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. قراردادهای آتی طلا برای ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به ۱۹۳۴ دلار رسیده است.

علاوه بر این‌ها، بازار نسبت به انتشار بخشی از صحبت‌های جلسه ماه مارس کمیته بازار باز فدرال رزرو و سخنرانی‌های پس از آن نیز واکنش داده است. در این صحبت‌ها به سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو درخصوص مقابله با تورم اشاره شده بود. ظاهرا دولت ایالات متحده قصد دارد تا با ترکیب سیاست فروش دارایی‌های فدرال رزرو و افزاش نرخ بهره، جلوی رشد تورم را بگیرد. معاملات آتی اوراق بودجه فدرال نشان می‌دهد معامله‌گران انتظار دارند که بانک مرکزی این کشور، نرخ بهره را تا انتهای سال ۲۰۲۲ به ۲۵/ ۲ تا ۷۵/ ۲ درصد برساند و بر اساس صحبت‌های منتشر شده از جلسه کمیته بازار باز فدرال، این نهاد قصد دارد ماهانه ۹۵ میلیارد دلار از اوراقی که توسط فدرال رزرو نگهداری می‌شود را به ‌فروش برساند. از این ۹۵ میلیارد دلار، ۶۰ میلیارد دلار مربوط به فروش اسناد خزانه دولت آمریکا و ۳۵ میلیارد دلار نیز مربوط به فروش اوراق وام مسکن است. این میزان فروش دارایی‌ها می‌تواند به افزایش نرخ بهره اوراق خزانه بلندمدت کمک کرده و نگرانی‌ها را درخصوص وارونگی به وجود آمده میان اوراق قرضه ۱۰ساله و ۲ ساله آمریکا از بین ببرد.

به‌نظر می‌رسد بازار اوراق قرضه آمریکا و بازار رمزارزها زودتر از هر بازار دیگری به این صحبت‌ها واکنش نشان داده‌اند. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده از بازدهی اوراق قرضه دوساله این کشور بیشتر شده، ولی همچنان فاصله این دو بسیار نزدیک است و نگرانی‌ها از تثبیت پدیده وارونگی بازدهی اوراق قرضه وجود دارد. در بازار رمزارزها نیز معامله‌گران درحال خارج‌کردن سرمایه خود از این بازار هستند. حمایت بسیار حیاتی ۴۵ هزار دلار نتوانست جلوی فشار فروش وارد شده بر بیت‌کوین را گرفته و این رمزارز یکی از حمایت‌های اساسی خود را از دست داد. درحال حاضر قیمت در ناحیه ۴۳ هزار دلار حمایت شده و در صورت ورود سرمایه جدید به این بازار، بیت‌کوین باید در مرحله اول از مقاومت ۴۵ هزار دلار و سپس از مقاومت ۴۸ هزار دلار عبور کند.