22

بیت‌کوین در پایان ماه مارس در محدوده قیمتی 47 هزار دلار بسته شد. بسیاری عقیده داشتند که با توجه به شکسته شدن مقاومت 45 هزار دلاری بیت‌کوین، این رمزارز به کانال 50 هزار دلار وارد خواهد شد. اما مقاومت 48 هزار دلار نشان داد که مسیر صعودی بیت‌کوین چندان هموار نیست. اکنون این رمزارز در تقلا برای حفظ حمایت 40 هزار دلار است و در صورتی که نتواند خود را در این محدوده حفظ کند، به سمت حمایت 37 هزار دلار حرکت خواهد کرد. اتریوم هم که دومین رمزارز بزرگ بازار است، فاصله خیلی کمی با حمایت حیاتی 3 هزار دلار دارد و در صورت از دست رفتن این حمایت، به سمت هدف 2800 دلار حرکت خواهد کرد.

افت قیمت بیت‌کوین به زیر 40 هزار دلار موجب شد طی 24 ساعت، حدود 430 میلیون دلار قرارداد لانگ در بازار آتی رمزارزها در سطح تمامی صرافی‌ها منقضی شود. معامله‌گران بیت‌کوین 156 میلیون دلار و اتریوم 102 میلیون دلار از دارایی‌های خود را از دست دادند. باقی این میزان نیز مربوط به دیگر رمزارزهای بازار بود. انقضای قراردادهای آتی یا لیکویید شدن قراردادها به حالتی گفته می‌شود که در آن صرافی با توجه به اهرمی که به معامله‌گر داده‌ است، قرارداد آتی وی را برای جلوگیری از زیان بیشتر منقضی می‌کند. این امر به آن دلیل است که اهرمی که توسط صرافی به معامله‌گر داده می‌شود، ‌مانند یک وام است و صرافی باید جلوی زیان خود را متناسب با اهرم معامله‌گر بگیرد. با توجه به شرایط موجود، احتمال افزایش فشار فروش در روزهای آینده وجود دارد.

بازار رمزارزها مسیر بازار سهام آمریکا را دنبال می‌کند، هرچند در روزهای اخیر، رشد حوزه تکنولوژی بازار سهام این کشور، شاخص‌های بازار مانند نزدک و S&P 500 را مثبت نگه داشته، ولی بقیه بخش‌های این بازار در یک شیب نزولی آهسته قرار دارند. تحلیلگران معتقدند که معامله‌گران بازار منتظر گزارش تورم ماه مارس آمریکا هستند. این گزارش می‌تواند دیدی شفاف‌تر‌ از سیاست‌های آتی ایالات‌متحده و وضعیت رشد اقتصادی در آینده ارائه دهد.

با وجود اخبار مثبتی که برای بازار رمزارزها منتشر شده، اما روند حرکتی این بازار نشان داده که همبستگی زیادی با بازار سهام، مخصوصا در ماه‌های اخیر دارد. نمودار این یادداشت نشان‌دهنده میزان همبستگی 90 روزه قیمت بیت‌کوین با شاخص نزدک 100 است. گرچه با توجه به این نمودار، میزان همبستگی پایین است، اما روند آن از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به شکل چشمگیری در سیر صعودی قرار گرفته است. درحال حاضر دو بازار سهام و رمزارزها درحال پیش‌خور کردن اثر قیمتی خبر کوچک‌سازی ترازنامه فدرال رزرو هستند. فدرال رزرو تصمیم گرفته که ماهانه 95 میلیارد دلار از دارایی‌های ترازنامه 9 تریلیون دلاری خود را به فروش برساند. این موضوع می‌تواند حجم زیادی از پول چاپ شده در سال 2020 را از سطح بازار پول جمع‌آوری کند که در نتیجه به کاهش قدرت خرید بازار سهام منجر خواهد شد.