تلاش طلا برای حفظ کانال 1900

تغییر دیدگاه معامله‌گران نسبت به شرایط اقتصاد کلان در روزهای آتی بزرگ‌ترین مقصر ریزش قیمت‌ها است. به نظر می‌رسد هیجان جنگ در بازار کالاهای اساسی خالی شده و میزان نوسان‌ قیمت‌ها در این بازارها به شکل چشمگیری کاهش داشته است و از اینجا به بعد، میزان عرضه و تقاضا نقش بسیار مهم‌تری را در بازار ایفا خواهد کرد. علاوه بر این موضوع، افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو موجب شده شاخص دلار به قله ۲۰ ساله خود یعنی ۱۰۳ واحد رسیده و اوراق قرضه این کشور نیز عملکرد چشمگیری از خود به جا گذارد.

این دو عامل موجب ترس سرمایه‌گذاران خرد شده که به ریزش طلا و دیگر بازارهای ریسکی منجر شده و از سمتی این سرمایه‌های خرد به سمت دلار و اوراق قرضه ایالات‌متحده حرکت کرده است.

نوسان قیمت طلا حوالی ۱۹۰۰ دلار نشان از اهمیت این حمایت روانی دارد و معامله‌گران صعودی تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا نگذارند طلا این حمایت را از دست بدهد. شرایط کنونی اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که فدرال رزرو باید حداقل نرخ بهره را تا ۳ درصد بالا ببرد تا بتواند با معضل تورم بی‌سابقه در ۴۰ سال اخیر مقابله کند و چنانچه این موضوع به موقع انجام نشود، در نهایت نرخ بهره باید بیشتر از ۳ درصد هم شود.

این موضوع می‌تواند توانایی صعودی خوبی به دلار و اوراق قرضه داده که در نهایت جذابیت آنها را برای سرمایه‌گذاران بیش از پیش خواهد کرد.

تحرکات فدرال رزرو به‌دقت توسط معامله‌گران دنبال شده و کوچک‌ترین خبری از این نهاد سیاستگذار می‌تواند به‌طور جدی بر روند بازارها موثر باشد. افزایش نرخ بهره تمام کاری نیست که این نهاد باید انجام دهد. در صورتی که نرخ بهره با شتاب و بدون برنامه‌ریزی انجام شود، می‌تواند به رکود اقتصادی و حتی رکود تورمی منجر شود.

در نتیجه فدرال رزرو برای نتیجه بخش بودن‌ سیاست‌های خود اکنون روی مرز باریکی میان رکود و رکود تورمی حرکت می‌کند. متاسفانه دولت‌ها این توانایی را ندارند تا بتوانند همه عوامل را کنترل کنند. بخشی از تورم کنونی در سطح جهان ناشی از چاپ پول در دوران کرونا است. اما بخش دیگر از آن مربوط به افزایش قیمت غذا و حامل‌های انرژی است که در نتیجه تنش‌های روسیه و اوکراین ایجاد شده است.

پژوهشگران بانک جهانی معتقدند که آثار جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهانی تا سه سال ادامه‌دار خواهد بود. ادامه‌دار شدن تورم در کنار خطر رکود اقتصادی به سبب سیاست دولت‌ها، احتمال رکود تورمی را در سال‌های آینده بالاتر می‌برد و این موضوع می‌تواند به جذابیت طلا کمک کند. دو بانک Commerzbank و Scotiabank در گزارش هفته گذشته برای مشتریان خود پیش‌بینی کردند که قیمت طلا تا انتهای سال ۲۰۲۲ در کانال ۱۹۰۰ دلار باقی خواهد ماند.

درحال حاضر بازار منتظر بازگشایی طلا در روز دوشنبه خواهد بود تا ببیند مسیر فشار بازار به کدام سمت خواهد بود و کدام گروه در نهایت موفق خواهد بود.