بازگشت ریسک به بازارها

این موضوع راه را برای فدرال رزرو باز خواهد کرد تا نرخ بهره را به میزان بیشتری افزایش دهد. بیشتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره موجب شده ریسک وقوع رکود در سال‌های آینده افزایش یابد و همین موضوع هم سرمایه‌ها را به سمت بازارهای امن سوق داده است. علاوه بر این موضوع، افزایش قیمت جهانی نفت نیز ریسک بقای تورم بالاتر از انتظارات بانک‌های مرکزی را افزایش داده است. بیشتر بازارهای اروپا به دلیل عید دوشنبه سفید در تعطیلات هستند و همین موضوع معاملات روز دوشنبه به خصوص در ساعات ابتدایی که معاملات در آمریکا آغاز نشده بود را کم تحرک‌تر کرد. با بازگشایی بازارها، معاملات معامله‌گران طلا بالای سطح حمایت روانی ۱۸۵۰ دلار باقی نماند و مانند هفته گذشته طلا به زیر ۱۸۵۰ دلار کشیده شد. در ساعات ابتدایی معاملات، طلا تلاش کرد که وارد کانال ۱۸۶۰ دلار شود، اما فشار فروشندگان این اجازه را به این فلز ارزشمند نداد. درنتیجه طلا به سمت پایین حرکت کرد و تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به زیر ۱۸۵۰ دلار به ازای هر اونس رسید.

کسادی در بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد. بیشتر رمزارزهای بزرگ بازار از جمله بیت‌‌کوین یک کانال خنثای میان‌مدتی تشکیل داده و در این کانال درحال نوسان هستند. بقای بیت‌کوین در محدوده ۲۸ تا ۳۱ هزار دلار موجب شده که رمزارزهای دیگر نیز تحرک زیادی نداشته و سکون نسبی را تجربه کنند. بیت‌کوین از روز جمعه به آرامی روند صعودی کوتاه مدتی را آغاز کرد که بسیاری از تحلیلگران با توجه به رفتار پایانی بازارهای سهام انتظار آن را نداشتند. بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده و بازار سهام در ماه‌های اخیر همبستگی بالایی با یکدیگر داشتند. بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که با توجه به نزولی بودن بازار سهام در روز جمعه، بازار رمزارزها نیز حداقل تا روز دوشنبه و بازگشایی بازار سهام در یک سیر نزولی قرار داشته باشد، اما چنین اتفاقی رقم نخورد. بازار سهام آمریکا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته خود را با فشار فروشندگان به پایان رساند. شاخص نزدک ۴/ ۲ درصد و شاخص S&P ۵۰۰ هم حدود ۶/ ۱ درصد افت داشت. با وجود افزایش قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر، شاخص ترس و طمع بازار رمزارزها عدد ۱۳ را نشان می‌دهد که نشان از وجود ترس شدید در بازار دارد.

حرکت سرمایه به سمت بازار دارایی‌های امن موجب شد دلار معاملات خود را با یک حرکت صعودی آغاز کند. در ادامه روز این حرکت توسط فروشندگان سرکوب شد، ولی خریداران موفق شده‌اند تا ساعت ۱۶ به وقت تهران دلار را همچنان بالای ۱۰۲ واحد حفظ کنند. کار برای خریداران در بازار اوراق قرضه دولتی ساده‌تر بود. در بازار اوراق قرضه با سررسید دوساله نرخ بهره این اوراق به ۶۸/ ۲ درصد رسید و اوراق ۱۰ ساله نیز توانستند به ۹۵/ ۲ درصد برسند.