بر اساس بیانیه مطبوعاتی این اداره در روز سه‌شنبه، این بزرگ‌ترین جهش تورمی است که تقریبا در نیم قرن اخیر به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ضربه زده است. تورم در آلمان برای سومین ماه متوالی میزان حداکثری را نشان می‌دهد. دلیل اصلی تورم بالا، افزایش قیمت انرژی است. ما شاهد افزایش قیمت برای بسیاری از کالاهای دیگر، به ویژه مواد غذایی هستیم. آخرین باری که چنین سطح بالایی از تورم مشاهده شد، در زمستان ۱۹۷۳-۱۹۷۴ بود، زمانی که قیمت نفت در نتیجه بحران نفت به‌شدت افزایش یافت.

به نقل از رئیس‌جمهور آلمان در بحبوحه افزایش قیمت جهانی انرژی که به دلیل تحریم‌های ضد روسیه در ارتباط با اوکراین انجام شده است، آلمان با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌‌کند. داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت گاز طبیعی نسبت به ماه مه ‌سال گذشته میلادی ۲/ ۵۵ درصد افزایش یافته و قیمت سوخت ۴۱درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که بدون افزایش هزینه‌های غذا و انرژی، تورم کمتر از نصف نرخ فعلی بود. این اداره خاطرنشان کرد که قیمت‌ها تحت تاثیر اختلالات زنجیره تامین پس از همه‌گیری هم قرار گرفته‌‌اند. تحلیل‌گران انتظار دارند که افزایش قیمت‌‌ها در ماه‌های آینده کند شود و بوندس بانک آلمان نرخ تورم ۱/ ۷درصدی را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرده است.