به استناد مفاد بند «ب» تبصره (۵) قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است برای تامین مصارف این قانون تا سقف ۸۶هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را که منطبق بر قوانین و مقررات و در چارچوب عقود اسلامی باشد، منتشر کند. همچنین بازپرداخت اصل و سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق در جداول شماره (۸) و (۹) قانون بودجه پیش‌بینی و قابل پرداخت است. به استناد جزء (۱) بند ط تبصره (۵) مقرر است ۳هزار میلیارد تومان از اوراق مالی اسلامی بابت احداث و تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس روستاهای فاقد مدرسه یا دارای مدرسه کانکسی و عشایر و دانشگاه فرهنگیان به مصرف برسد. همچنین به استناد جزو (۲) بند ط تبصره مذکور به دولت اجازه داده شده است ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر و برای تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی به مصرف برسد.

علاوه بر آن به استناد جزو (۳) بند ط جهت آب و راه روستایی و عشایری، احیای قنوات اجرای طرح‌های هادی روستایی با اولویت روستایی که فاقد راه احداثی و غیر آسفالته است و جمعیت هلال احمر اجازه انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی داده شده است. با توجه به اهمیت احداث و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مهار و تامین آب کشور با اولویت طرح‌های مرزی گرمسیری و سردسیری و طرح‌های برق آبی، اجازه انتشار ۱۰هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی نیز به دولت داده شده است. دراجرای مفاد تبصره قانونی یادشده و آیین‌نامه اجرایی آن (موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۵۳۲/ ت۵۹۷۷۹هـ مورخ ۴/ ۲/ ۱۴۰۱ که جزو اولین آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب تبصره‌های قانون بودجه سال جاری است) و تصمیمات کمیته بند «هـ» تبصره مذکور، برنامه‌‌ریزی برای انتشار انواع اوراق مالی اسلامی از خردادماه سال‌‌جاری با هماهنگی این سازمان، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و تاکنون ۱۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای تحویل به طلبکاران منتشر و واگذار شده است و از محل انتشار نقدی اوراق اسلامی نیز طی برگزاری ۹ هفته حراج وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مجموع ۲۲۷۳۴ میلیارد تومان فروش نقدی اوراق و واریزی به خزانه انجام شده است.

خریداران اوراق مالی اسلامی دولت نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند. همانند سنوات گذشته و در راستای پایبندی دولت به بازپرداخت به موقع اصل و سود اوراق مالی اسلامی منتشرشده در سنوات قبل در چهار ماه ابتدای سال جاری در مجموع ۴۹هزار و ۶۲۵میلیارد تومان تعهدات سررسیدشده اصل و سود اوراق منتشرشده سنوات قبل به خریداران (اعم از بازار پول و سرمایه) پرداخت شده است که تقریبا ۲برابر رقم انتشار نقدی از ابتدای سال است. با توجه به تصمیمات اتخاذشده توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و برای اجرای طرح مردمی‌‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که نهادهای دامی مورد نیاز خود را با قیمت‌‌های جدید تامین می‌‌کنند، به دولت اجازه داده شده است نسبت به انتشار و واگذاری ۱۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی (مازاد بر سقف مندرج در قانون بودجه سال۱۴۰۱) منتشر کند و در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد. بانک کشاورزی نیز موظف به تامین و اعطای ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای مذکور معرفی‌شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی است. بر این اساس اقدامات لازم درخصوص انتشار و واگذاری اوراق مذکور نیز توسط این سازمان با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.