2

بر این اساس آنها تورم ماه اوت را 8/ 7 درصد پیش‌بینی می‌کردند. اما گزارش اتحادیه اروپا نشان داد که تورم آلمان فراتر از تصور تحلیل‌گران پیش رفته و سطح تورم ماه اوت در نیم قرن گذشته به بی‌سابقه‌ترین سطح خود یعنی 9/ 7 درصد از سال 1990 رسید. به دنبال این موضوع سوال اصلی خانوارها این است که چه عواملی سبب شده تا آلمان قله تورم را فتح کند؟ در پاسخ به این سوال باید به توقف عرضه گاز و صعود ناگهانی قیمت آن و همچنین افزایش هزینه مواد خوراکی در این منطقه اشاره کرد. بر این اساس کارشناسان در انتظار سیاست‌های پولی موثر از سوی بانک مرکزی اروپا هستند.

اثر تورم

به دنبال افزایش بی‌سابقه شاخص مصرف‌کننده که در ماه اوت توانست بالاترین نرخ خود را در 40 سال اخیر به ثبت رساند، تورم سایر بخش‌ها نیز با روند صعودی مواجه شده است. تورم اصلی این کشور بدون احتساب مواد خوراکی و انرژی به 1/ 3 درصد رسید. این عدد در ماه گذشته 8/ 2 درصد بود. تورم مواد خوراکی که رقم 8/ 14 درصدی را در ماه ژوئیه به ثبت رسانده بود، اکنون با روند صعودی خود در ماه اوت به 6/ 16 درصد رسید. علاوه بر هزینه‌های مواد خوراکی، قیمت انرژی نیز در ماه اوت به 6/ 35 درصد افزایش یافت و به روند صعودی خود ادامه داد. علاوه بر بازارهای مذکور هزینه خدمات نیز با افزایش 2/ 0 درصدی به 2/ 2 درصد رسید. به دنبال این موضوع برخی از کارشناسان به برخی از اقدامات حمایتی دولت از خانوارها از جمله‌ یارانه بر بلیت‌های حمل‌ونقل و کاهش مالیات بر سوخت اشاره کرد. البته این قانون روز گذشته، 31 ماه اوت منقضی شد. برخی از تحلیل‌گران افزودند که با وضع یارانه و کاهش مالیات نیز از فشار بر خانوارها کاسته نشده و حتی باید در انتظار افزایش تورم در سپتامبر بود. بر این اساس رئیس بانک مرکزی آلمان گفت که قیمت‌ها در سال آینده شاهد افزایش 6 درصدی خواهد بود.

تورم در سایر مناطق

روز گذشته مرکز آمار اروپا علاوه بر تورم آلمان، تورم در منطقه بلژیک و اسپانیا را نیز منتشر کرد. داده‌های تورمی بلژیک نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های انرژی و مواد خوراکی به بلژیک نیز سرایت کرده است و سبب شد تا تورم این منطقه با روند صعودی مواجه شود. بر این اساس بلژیک با تورم 9/ 9 درصد در ماه اوت به قله تاریخی 46 ساله رسید. در این میان تورم اسپانیا با وجود افزایش هزینه‌ها بر خلاف آلمان و بلژیک با روند نزولی رو‌به‌رو شد و توانست سطح 3/ 10 درصدی را در ماه اوت به ثبت رساند. با توجه به سطح تورم در کشور‌های اروپایی انتظار می‌رود که تورم منطقه یورو دو رقمی شود.