2

به دنبال این موضوع باید به افت 5/ 2 درصدی طلا نسبت به روزهای اخیر اشاره کرد. این فلز گران‌بها به زیر میانه کانال 1600 دلار سقوط کرد و در ساعت مذکور قیمت 1643 دلار را در میان معامله‌گران به ثبت رساند. با توجه به تداوم سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا و در پی آن تقویت دلار، بیت‌کوین در وضعیت قرمز خود باقی ماند و اکنون با قیمت 18 هزار و 927 دلار در بازار معامله می‌شود. بر این اساس باید گفت که بیت‌کوین قبل از انتشار نرخ بهره آمریکا نیز در کانال 18 هزاری در حال نوسان بود و به گفته برخی از تحلیل‌گران این رمزارز فعلا واکنش شدیدی به تداوم سیاست‌های انقباضی نشان نداده است.

واکنش بازار جهانی به عملکرد فدرال رزرو

عملکرد فدرال رزرو در روز چهارشنبه 21 سپتامبر مبنی بر افزایش 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره، واکنش منفی بازارهای جهانی را نیز به دنبال داشت. بر این اساس نرخ بهره ایالات متحده اکنون در بازه 25/ 3 تا 5/ 3 قرار دارد. این امر توانست سهام‌های آمریکا را با سومین روند کاهشی خود در ماه اخیر رو‌به‌رو کند. علاوه بر بورس این منطقه، بازارهای ریسکی و طلا نیز بار دیگر محبوبیت خود را در میان سرمایه‌گذاران از دست دادند؛ زیرا ترس از رکود شدید توانست سرمایه‌گذاران را به سمت تبدیل دارایی‌های خود به دلار سوق دهد.

در این میان طلا نیز با افت 5/ 2 درصدی خود در حال نزدیک شدن به کف قیمتی 1600 دلار است. فلز زرد از 14 اوت 2022 با ریزش روزانه خود از قیمت 1800 دلار به 1643 دلار تا 22 سپتامبر رسید و افت 5/ 8 درصدی را تجربه کرد. همچنین بیت‌کوین نیز در بازه تاریخی مذکور با کاهش 24 درصدی مواجه شد و از کانال 25 هزار دلار در ماه اوت به کانال 18 هزار دلاری در روزهای اخیر رسید. اما سوال این است که عاملی که سبب شده است بازارهای جهانی با افت قیمتی مواجه شوند و در نهایت محبوبیت خود را میان سرمایه‌گذاران از دست بدهد، چیست؟

در این میان باید به افزایش شاخص دلار در نتیجه افزایش نرخ بهره آمریکا اشاره کرد. این نهاد که با هدف‌گذاری تورم تا 2 درصد و همچنین تداوم سیاست‌های انقباضی توانست بازارهای جهانی را با ریزش‌های روزانه رو‌به‌رو کند. علاوه بر بازارهای ریسکی و طلا، نرخ یورو در برابر دلار نیز با افت 18/ 1 درصدی رو‌به‌رو شد.

تقویت دلار در برابر یورو

گزارش‌ها حاکی از آن است که با افزایش 5/ 1 درصدی شاخص دلار، بار دیگر ارز آمریکایی رکورد خود را در دو دهه اخیر ثبت کرد. دلار آمریکایی در روزهای اخیر برای ساعاتی وارد کانال 112 واحدی شد، اما بلافاصله بعد از فتح این کانال به کانال 111 واحدی بازگشت. بر این اساس یورو که با توجه به شرایط نامساعد جنگی در بحران به سر می‌برد، اکنون با تقویت دلار با افت 18/ 1 درصدی نسبت به روز‌های اخیر مواجه شد و بر این اساس هر دلار در برابر یورو با 02/ 1 واحد در بازار معامله می‌شود.