تصویب طرح ارزش مالکانه سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان

حمیدرضا نجف‌پور کردی روز گذشته طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: دو گروه، سهامدار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که از سال۱۳۷۴ فرهنگیان عضو این صندوق مبالغی را ماهانه واریز کرده‌اند؛ ضمن اینکه دولت نیز مکلف است سهم خود را کند. از سوی دیگر صندوق هم با انجام فعالیت‌های اقتصادی، سودآوری لازم را برای صندوق داشته که مجموع این مبالغ ارزش مالکانه صندوق را شکل می‌دهد. وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت زیادی در حوزه‌های مختلف انجام داده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر ۴هلدینگ بزرگ اقتصادی در حوزه‌های پتروشیمی، بازار سرمایه، بخش ساختمان، خدمات و اقتصاد دیجیتال را دارد که ۶۰شرکت در زیر‌مجموعه این هلدینگ‌ها فعالیت می‌کنند که رهاورد خوبی برای صندوق داشته است.

نجف‌پور با اذعان به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان دارای مشکلات و چالش‌هایی در بحث سهامداری، سودآوری، اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری، بدهی‌های سنگین، نبود سامانه جامع شفافیت، معوقات دولتی، وجود پروژه‌های بزرگ و نیمه‌تمام و... است، یادآور شد: حل این مسائل قطعا زمان‌بر خواهد بود؛ اما تلاش شده است با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای رفع هرکدام از چالش‌ها اقدام شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه به طرح احیای بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: مسیر طرح احیای بانک سرمایه به خوبی طی شده و به زودی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه می‌رود و در مسیر تصویب نهایی قرار دارد. نجف‌پور کردی ادامه داد: در حوزه اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری با رویکرد آینده‌نگری اقدامات پایه‌ای انجام شده و جلساتی هم با بیش از ۷۰ نفراز نخبگان و فعالان حوزه صنعت و پتروشیمی برگزار شد تا به اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک کند و زمینه افزایش سودآوری حوزه پتروشیمی فراهم شود و قدم‌هایی برای اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری گرفته شد. وی گفت: در بخش ریسک‌ها و پرونده‌های حقوقی نیز پرونده‌های مختلفی با ارزش حدود ۱۳ تا ۱۷هزار میلیارد تومان وجود داشت که در بخش حقوقی بررسی و گام‌هایی برای تعیین تکلیف این پرونده‌ها برداشته شد که دراین راستا برای حل پرونده‌ها و مدیریت ریسک‌های حقوقی از ظرفیت نهادهای مرتبط و به‌ویژه دستگاه قضا بهره‌مند شدیم.

وی به تاخیر طولانی‌مدت در تعیین، تقویم و تحویل ارزش مالکانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و افزود: تاخیر طولانی‌مدت در محاسبه و تحویل ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق به اعضا به‌عنوان یکی از چالش‌های صندوق به شمار می‌آید که همکاران ما نزدیک به ۱۰سال منتظر تحقق این موضوع بوده‌اند.

نجف‌پور کردی تاکید کرد: در سال‌های گذشته به ۵/ ۱میلیون نفر عضو صندوق اعلام شده بود که علاوه براینکه در زمان بازنشستگی مبلغی را دریافت می‌کنید، باید ارزش افزوده دارایی‌های صندوق نیز محاسبه و به شما اعطا شود که به این تکلیف قانونی عمل نشد. وی در تشریح علل تاخیر حل ارزش مالکانه گفت: ازآنجاکه هر مجموعه اقتصادی، برای بورسی شدن باید شرایط متعددی را رعایت کنند؛ اما هلدینگ‌های صندوق دارای پرونده‌های متعدد حقوقی بودند که امکان بورسی شدن با آن پرونده‌های حقوقی ممکن نبود و اینها ابتدا باید تعیین تکلیف می‌شد که اقداماتی دراین راستا انجام گرفت. حتی در زمان تحویل ارزش، مسائل مالیاتی وجود داشت که صندوق مکلف بود ۲۵درصد دارایی‌ها را کسر و در قالب مالیات پرداخت کند که این مساله هم باید رفع می‌شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: به هر ترتیب، این شرایط سبب تشکیل کارگروه ویژه‌ای در صندوق شد که در این کارگروه بیش از ۱۵۰۰نفر ساعت جلسه برگزار شد تا روش‌های قبلی و موانع موجود آسیب‌شناسی و رفع شود. در این راستا برای ارزش مالکانه، روش‌های ده‌گانه مطرح و پس از بررسی در کارگروه و هیات‌مدیره صندوق، بالاخره هفته گذشته طرح ارزش مالکانه به تصویب قطعی هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رسید. وی با بیان اینکه این خبر مهمی بود که فرهنگیان مدت‌ طولانی منتظر شنیدن آن بودند یادآورشد: قطعا این موضوع، دغدغه حداقل ۱۰ساله معلمان و سهامداران صندوق را رفع خواهد کرد و اعضای صندوق ازاین پس متوجه خواهند شد که از کیک بزرگ دارایی‌های صندوق چه سهمی را تحت عنوان سهام مالکیت دارند.

 به گفته وی، در آینده طبق این طرح، با به‌کارگیری روش‌های مناسب، معلمان سهام خود را دریافت خواهند کرد و می توانند سهام خودشان را مدیریت کنند و ازآنجاکه این سهام قابلیت نقدشوندگی دارد، می‌تواند دغدغه مالی معلمان را رفع کند. ضمن اینکه همزمان، طرح‌های تشویقی را طراحی کرده‌ایم که ارائه بیمه عمر و خدمات بیمه‌ای از جمله این اقدامات است که در صورت اجرا، می‌تواند رضایت سهامداران را افزایش دهد. نجف‌پور ‌کردی با تاکید بر این موضوع که به دنبال این هستیم تا حقوق و مطالبات معلمان به موقع پرداخت شود، افزود: همچنین تلاش داریم تا با تقویت بنیه صندوق، سرعت پروژه‌های اقتصادی را افزایش دهیم و بهره‌وری را بالا ببریم.

نجف‌پور با بیان اینکه فرهنگیان می‌خواهند صندوق به جز زمان بازنشستگی، در روزهای خدمت هم خدمات دریافت کنند، گفت: دراین راستا نیز توافق شده است، چند هزار دستگاه خودرو به قشر وسیعی از فرهنگیان با رعایت قوانین به اعضای صندوق از طریق فروش لیزینگی خودرو با اقساط بلندمدت داده شود. ضمن اینکه به دنبال رفع مشکل مسکن فرهنگیان نیز هستیم. مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان به بورسی شدن شرکت‌های صندوق اشاره کرد و گفت: با تقسیم‌بندی شرکت‌ها، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا یک سال دیگر برخی از آنها که حدود ۹شرکت را شامل می‌شود، وارد بورس شوند.