7 copy

تورم و دولت‌ها

با افزایش روزافزون قیمت‌ها که عمدتا ناشی از سرعت بالای بهبود زنجیره تامین پس از دوران کرونا و رشد بازار کار در این دوره و همچنین جنگ روسیه و اوکراین است، دولت‌ها برای جلوگیری از افزایش فشار بر خانوارهای ضعیف اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار دادند که برخی از آنها تاکنون انجام شده است. برای مثال ایالات‌متحده در ماه نوامبر 5/ 4میلیارد دلار کمک هزینه برای خانوارهای ضعیف در نظر گرفت تا فشار تورمی قیمت انرژی را کاهش دهد. مکزیک هم تصمیم دارد تا سطح دستمزدها را به میزان 20درصد در سال آینده افزایش دهد. دیگر کشورها هم تلاش کردند تا با در نظر گرفتن کمک‌ هزینه‌های مختلف، فشار تورمی را کاهش دهند. این موضوع موجب خواهد شد به‌زودی موج تورمی ناشی از این اقدامات آغاز شود که احتمالا درگیری دولت‌ها با این موضوع تا نیمه سال2023 ادامه داشته باشد.

با توجه به این موضوع، معاملات بازار آتی اوراق نرخ بهره ایالات‌متحده نشان می‌دهد که بازار انتظار دارد نرخ بهره سیر صعودی خود را تا ماه مه سال آینده ادامه دهد. پس از آن با کاهش احتمالی فشار تورم بر خانوارها و همچنین کنترل کامل آن، فدرال رزرو نرخ بهره حاکمیتی را کاهش دهد.

نوسانات بازار

با توجه به نوسانات بازار، به نظر می‌رسد انتظارات از افزایش نرخ بهره موجب شده است که بازارهای ریسکی با فشار فروش مواجه شوند. در روزهای اخیر سیر صعودی بازار سهام موجب شده است که حدود 90درصد از ریزش بازار سهام تا پیش از افزایش نرخ بهره جبران شود. کماکان نیز انتظار می‌رود که به‌زودی بازار سهام ایالات‌متحده به مسیر صعودی خود بازگردد. اما افت قیمت در بازار سهام این کشور موجب شد بازار رمزارزها با فشار فروش مواجه شود. معامله‌گران این بازار در روزهای گذشته تلاش کردند تا بیت‌کوین را از مرز 17هزار دلار عبور دهند؛ اما با ریزش بازار سهام، بیت‌کوین هم در این کانال سرکوب شد. پس از آن موج فروشی در کل این بازار شکل گرفت و دیگر رمزارزها هم با افت قیمت مواجه شدند. اما میزان انتظارات از افزایش نرخ بهره به حدی نبود که دوباره موجب صعود بازار دارایی‌های امن مانند اوراق خزانه ایالات‌متحده شود. دلار هم کماکان با شرایط اوراق خزانه مواجه بود. اما تنها بازاری که معامله‌گران آن اندکی رشد قیمتی را تجربه کردند، طلا بود که توانست با رشد حدودا نیم‌درصدی به قیمت 1777دلار برسد و احتمالا این روند صعودی را ادامه دهد. به‌طور کلی شرایط بازار برای رشد دارایی‌های ریسکی مساعدتر از دیگر بازارهاست مگر آنکه تغییر محسوسی در سیاست‌های فدرال‌رزرو رخ دهد.