بیمه ایران به دنبال مولدسازی دارایی‌ها

او افزود: در برخی مواقع بیمه‌گذاران گلایه دارند که صنعت بیمه زمان صدور بیمه‌نامه رفتار بهتری نسبت به زمان پرداخت خسارت دارد که این گلایه گاهی بحق است. دراین راستا ما در شرکت بیمه ایران سعی کردیم که این نقص را تاحدی رفع کنیم و تمرکزمان را بر پرداخت خسارت و خدمات‌رسانی به بیمه‌گذارانمان قرار دهیم تا در نهایت این امر باعث رضایت‌مندی بیمه‌گذاران و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور شود. شریفی با بیان اینکه در این راستا ارتباط نزدیکی را با ذی‌نفعانمان ایجاد کردیم و مقدمات پرداخت به موقع خسارت را با طراحی و ایجاد سامانه‌هایی فراهم کرده‌ایم، افزود: راه‌اندازی سامانه بیمه ایران من، از جمله اقداماتی بود که در این زمینه صورت گرفت. به این ترتیب بیمه‌گذاران بیمه ایران می‌توانند در کمتر از ۵دقیقه اعلام خسارت و مدارک خود را بارگذاری کنند و پس از بررسی کارشناسان و ارزیابی خسارت در کمتر از یک روز خسارت خودشان را دریافت کنند.

مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه سعی کرده‌ایم تمام آنچه را که در شعب بیمه برای بیمه‌گذاران و زیاندیدگان در نظر گرفته شده است در این سامانه لحاظ کنیم، افزود: هدف ازاین اقدام کاهش رفت‌وآمد‌ها، کاهش هزینه خدمات، بالا بردن ضریب کارآیی تسریع و راحت‌تر شدن دریافت خسارت و... است که این امر در نهایت می‌تواند ما را به این سمت هدایت کند که در آینده نه چندان دور شعب پرداخت خسارتمان را به حداقل برسانیم یا حذف کنیم.

مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه در تدارک توسعه این سامانه هستیم و بنا داریم که رشته بیمه درمان را هم با همین شیوه پرداخت خسارت کنیم، یادآور شد: قطعا ما در حوزه بیمه، از تحولات دیجیتال عقب هستیم و باید اقدامات اساسی زیادی انجام شود و با هم‌افزایی با سایر شرکت‌های بیمه، اهداف مدنظر را در این حوزه محقق کنیم و این یک الزام است. او در ادامه با بیان اینکه با تلاش‌هایی که در حوزه فروش و پرداخت خسارت در بیمه ایران صورت گرفته است، ما توانسته‌ایم در ۱۰ماه ابتدایی امسال در تمامی رشته‌های بیمه‌ای حدود ۳۷هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم که این رقم تا نیمه نخست بهمن ماه به عدد ۳۹هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۹درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: در این مدت شرکت بیمه ایران توانست حدود ۲۰هزارمیلیارد تومان خسارت نیز پرداخت کند و با پیگیری خسارت‌های معوق وضعیت بسیار خوبی را به‌وجود آورد. به گفته شریفی، ما به دنبال این هستیم که پرداخت به موقع خسارت در شرکت بیمه ایران و صنعت بیمه را به یک فرهنگ تبدیل کنیم و هر تلاشی که دراین زمینه لازم باشد، انجام خواهیم داد. او همچنین با بیان اینکه تفویض اختیار در شرکت بیمه ایران درحالی مغفول مانده بود که توانستیم این موضوع را پیگیری و به سرانجام برسانیم، گفت: پاسخگویی ۲۴ساعته به بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان، فعالیت مستمر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، بازدید‌های استانی، به‌کارگیری نیروی انسانی مجرب و توانمند، تاسیس کانون ارزیابی مستقل و... از دیگر اقدامات مهمی بود که طی این مدت انجام گرفت. ضمن اینکه طی ماه‌های گذشته توانستیم قول پرداخت طلب ۱۱۰۰میلیارد تومانی خودمان را از بنیاد شهید بگیریم و این ملبغ قرار است سال آینده پرداخت شود.

شریفی در ادامه به مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت اشاره کرد و گفت: دولت همه دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده است که بحث مولد‌سازی دارایی‌ها را جدی بگیرند که بیمه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به دولت کمک کنیم که این مصوبه به سرانجام برسد و دراین راستا املاک مازادی را که دراختیار داریم، در مسیر مولد‌سازی واگذار خواهیم کرد. او به زیان انباشته بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت بیمه ایران اشاره کرد و گفت: این میزان زیان انباشته، ناشی از ورود ما به حوزه خودرو است و ازآنجاکه ما یک شرکت دولتی هستیم، مکلفیم این رشته بیمه‌ای را بیش از سایر رشته‌های بیمه‌ای به فروش برسانیم و این توازن شاید در سایر شرکت‌های بیمه متفاوت باشد.

به گفته او، ازآنجاکه مهم‌ترین شاخص در شرکت‌های بیمه، توانگری ایفای تعهدات است، بنابراین اگر شرکتی بخواهد برای افزایش سهم بازارش به گونه‌ای عمل کند که در نهایت نتواند تعهدات را به موقع ایفا کند، این امر باعث بی‌اعتمادی به صنعت بیمه خواهد شد. بنابراین با توجه به تکلیف شرکت بیمه ایران برای فروش بیمه شخص ثالث، ما در حوزه سایر رشته‌های بیمه‌ای با احتیاط بیشتری رفتار خواهیم کرد تا مشکلی در ایفای تعهداتمان به وجود نیاید. به گفته وی در عین حال، شرکت بیمه ایران به بحث مدیریت ریسک توجه ویژه‌ای داشته و دراین راستا اقدام به آموزش نیروهای انسانی در همه استان‌ها کرده است. به‌طوری‌که ما در حوزه بیمه درمان نیز که دارای بیشترین ضریب خسارت است، توانسته‌ایم با مدیریت ریسک، زیان این بخش را کنترل کنیم.