ایران‌‌‌‌‌‌‌‌چک‌‌‌‌‌‌‌‌های ۲۰۰‌هزار‌تومانی به بازار می‌آید

۱- نخ امنیتی پنجره‌‌‌‌‌‌‌‌ای هولوگرافیک: این نخ دارای پوشش ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به‌صورت هفت رنگ دیده می‌شود. همچنین روی آن عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰به‌صورت لاتین درج‌شده‌است.

۲- نخ امنیتی پنهان: نخ امنیتی پلی‌‌‌‌‌‌‌‌استر فلورسنتی به‌همراه عبارت «بانک‌مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران»، زیر نور ماوراء بنفش در سه رنگ قرمز، آبی و سبز نمایان می‌شود.

۳- چاپ برجسته: این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل‌لمس و شناسایی است. تصویر اصلی روی ایران‌چک، عبارت بانک‌مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌‌‌‌‌‌‌‌چک به این روش چاپ شده‌اند.

 ۴- واترمارک: تصویر سه‌‌‌‌‌‌‌‌بعدی پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به‌راحتی قابل‌رویت است.

۵- تصویر مکمل: قسمتی از عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و این عدد را به‌صورت کامل نمایان می‌سازد.

۶- مرکب حرارتی: رنگ به‌کار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌شده در چاپ آرم بانک‌مرکزی به‌گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما، ناپدید و پس از سرد‌شدن مجددا ظاهر می‌شود.

۷- الیاف فلورسنتی نامرئی: در فرآیند ساخت کاغذ ایران‌‌‌‌‌‌‌‌چک از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده‌ که زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف قابل‌مشاهده است.

۸- شماره سریال: چاپ شماره سریال‌‌‌‌‌‌‌‌ها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت انجام‌شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به طلایی مایل به زرد و سبز تغییر طیف می‌دهند.

۹- چاپ با مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه به‌کار رفته‌است. این مرکب با تابش نور ماوراء‌بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت): نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌نمایی قابل‌رویت هستند و فقط دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها هستند.

۱۱- طراحی خطی سه‌‌‌‌‌‌‌‌بعدی (مدالین): نوع ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به‌صورت برجسته به‌نظر می‌آیند.