رضا قاسم‌پور با بیان اینکه مدل جدید امتیاز اعتباری با رویکردی نوین و ضریب پوشش بالا در بهار سال۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: درحال حاضر رویکرد امتیاز اعتباری تنها براساس داده‌های سنتی یعنی اطلاعات تسهیلات بانکی اشخاص بنا نهاده شده است. این در حالی است که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از داده‌های غیربانکی یا اصطلاحا جایگزین در محاسبه امتیاز اعتباری استفاده می‌شود. او یادآورشد: این موضوع علاوه بر ارائه‌ ارزیابی کامل‌تری از اشخاص، منجر به این خواهد شد تا اشخاص بیشتری در جامعه دارای امتیاز اعتباری شوند و بعضا در برخی از کشورها ضریب پوشش امتیاز اعتباری به بالای ۹۵درصد نیز رسیده است.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در ادامه به نقش سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در این خصوص اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، مقرر شد تا شاخص‌های مورد استفاده در مدل امتیاز اعتباری از ۲۰شاخص به ۲۴۸شاخص افزایش یابد و با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقلام اطلاعات متنوعی شامل اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی، چک، کارت اعتباری، اطلاعات مالیاتی و گمرک، بیمه، اطلاعات قضایی و محکومیت‌های اشخاص، اطلاعات واردات و صادرات و بازرگانی اشخاص، جرایم راهنمایی و رانندگی، اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارهای فعال در حوزه فروش اقساطی (نظیر لندتک‌ها و BNPLها)، قبوض سازمان‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن و همچنین اپراتورهای تلفن همراه در حال جمع‌آوری است.

به گفته قاسم‌پور، خوشبختانه با حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشی از این اطلاعات جمع‌آوری شد و نسخه اول مدل امتیاز اعتباری در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم در بهار سال۱۴۰۲ از نسخه اول مدل مزبور رونمایی کنیم. او درخصوص اهمیت به‌کارگیری رویکردهای نوین در مدل‌سازی و اقدامات توسعه‌ای که در این رابطه انجام شده است، افزود: شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران از آبان‌ماه سال۱۴۰۱ اقدام به تقویت تیم مدل‌سازی خود از طریق جذب نیروهای متخصص و با دانش فنی و همچنین با مشاوران ایرانی با دانش بین‌المللی و استادان مطرح در کشور همکاری کرده است. در این رابطه مطالعات بسیار گسترده‌ای از مدل‌های به‌کار گرفته‌شده در شرکت‌های مطرح بین‌المللی نظیر فیکو، ونتیج، اکسپریان، اکویفکس، شوفا و... صورت پذیرفته و پروژه مدل‌سازی شرکت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا از چند روش مطرح مبتنی بر هوش مصنوعی در ساخت مدل استفاده شود و بهترین روش از میان آنها انتخاب شود.

قاسمی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای استفاده از اطلاعات جایگزین با هدف افزایش ضریب پوشش امتیاز اعتباری در نظر گرفته شده است، یادآور شد: این موضوع به‌صورت ویژه درخصوص افرادی اهمیت دارد که تاکنون هیچ‌گونه سابقه دریافت تسهیلات در شبکه بانکی نداشته‌اند یا جزو قشر جوان جامعه محسوب می‌شوند تا بتوانند از این پس از طریق این رویکرد نوین دارای امتیاز اعتباری شوند. مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران افزود: در ساخت مدل امتیاز اعتباری جدید ضمن حفظ ویژگی توضیح‌پذیری (که یکی از الزامات مدل‌سازی اعتباری در سطح ملی است) تلاش می‌شود تا دو فاکتور دقت و پوشش، از افزایش چشمگیری نسبت به مدل موجود برخوردار باشد. از سویی دیگر در راستای بهبود ارائه خدمات و پشتیبانی مناسب از مدل امتیاز اعتباری جدید، طی چندماه اخیر اقدامات مناسبی درخصوص تامین زیرساخت‌های سخت افزاری و شبکه شرکت صورت پذیرفت.