تداوم رالی تورم تا 2025

ه گفته او گرچه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی از افزایش هزینه‌ها در این منطقه جلوگیری کرده، اما شواهد گویای آن است که اثر بهره بر تورم هسته دور از انتظارات بوده است. بنابراین کاهش تورم بدون احتساب مواد خوراکی و انرژی تا اواسط سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر نخواهد بود. این درحالی است که لاگارد نیز در سخنرانی خود در هفته اخیر گفت: رشد قیمت در این منطقه به چالش بزرگی تبدیل شده است. وی بیان کرد که افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ سبب شده تا رشد اقتصادی این منطقه متوقف شود. در مقابل کلاس نات، اعلام کرد: گرچه تورم در منطقه یورو به چالش اصلی این منطقه تبدیل شده، اما باید گفت که اقتصاد این منطقه نسبت به ماه‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار داد.

چشم‌انداز اقتصاد منطقه یورو

خبر داغ روز‌های اخیر اروپا را سخنان لاگارد، کلاس نات و همچنین ایزابل اشنابل در خصوص چشم‌انداز اقتصاد این منطقه به خود اختصاص داده است. در این میان ایزابل در گفت و شنود اقتصادی با خبرنگاران موضوع تورم و اثرات آن را مورد بررسی قرار داد. او در پاسخ به این سوال که اروپا چه زمانی به تورم ۲ درصدی خواهد رسید، گفت: ‌تورم اصلی در منطقه یورو پس از رسیدن به اوج ۶/ ۱۰ درصدی در اکتبر سال گذشته، نسبتا سریع کاهش یافته است. اما تورم هسته مقاومت خود را در برابر سیاست‌های انقباضی حفظ کرده است. پیش‌بینی‌های ما حاکی از آن است که با توجه به این کاهش قیمت محصولات کشاورزی و در پی آن کاهش هزینه‌های مواد خوراکی، تورم تا سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد خواهد رسید.

ما باید به انتظارات تورمی خود پایبند باشیم تا در مدت کوتاه‌تری به آن برسیم.‌ او در ادامه بیان کرد: شرکت‌ها و موسسات برای افزایش سود خود به تورم دامن می‌زنند. آنها با افزایش تقاضا، عرضه خود را محدود کرده‌اند تا با قیمت‌گذاری جدید بر محصولات از سود بیشتری بهره‌مند شوند. در این میان کارگران نیز با توجه به افزایش سود شرکت درخواست حقوق بالاتری خواهند داشت. در این بحبوحه بانک مرکزی دست به کار شده و با اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش تقاضای کل، مانع انتقال هزینه‌های شرکت و در نتیجه کاهش قدرت چانه‌زنی کارگران برای دستمزدهای بالاتر شد. او افزود: «ما باید سیاست‌های پولی را زودتر آغاز می‌کردیم. به همین دلیل است که تورم در ایالات متحده شیب کاهشی بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا به خود گرفته است.»  با توجه به عوامل مذکور برخی از تحلیل‌گران بیان کردند که گرچه تورم و اثرات اقتصادی آن نگرانی مقامات را برانگیخته است، اما اقتصاد این منطقه نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد و در ماه‌های آتی نیز با تداوم سیاست‌های بانک مرکزی شیب کاهشی بیشتری به خود خواهد گرفت.