رد  رکود آمریکا در سال 2023

افراد صاحب‌نظر در این زمینه معتقدند که توافق دولت با مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه نیز نقش مهمی در پشت سر گذاشتن رکود در سال جاری ایفا کرده است. داده‌های شغلی آمریکا حاکی از آن است که با وجود افزایش ۳۳۹ هزار نفری مشاغل جدید در آوریل، نرخ بیکاری با افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی رو‌به‌رو شد و به ۷/ ۳ درصد رسید. آمارها این سیگنال را به مقامات می‌دهد که با تشدید سیاست‌های پولی انقباضی و با وجود افزایش فرصت‌های شغلی، بیکاری در این منطقه تا ۵/ ۴ درصد نیز صعود خواهد کرد. البته قابل ذکر است تا زمانی که فرصت‌های شغلی این منطقه بالای ۲۰۰ هزار نفر ادامه دارد، این منطقه به راحتی وارد رکود نخواهد شد. از سوی دیگر، عده‌ای از تحلیل‌گران اعلام کردند که گرچه تورم هسته در سطح ۵ درصدی بر قوت خود باقی مانده، اما کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست خود در روزهای آتی از افزایش بهره دست کشیده و آن را در سطح ۵ تا ۲۵/ ۵ درصدی حفظ خواهد کرد.

اما ذکر این نکته نیز ضروری است که با تداوم مقاومت تورم هسته در برابر سیاست‌های انقباضی، بازار کار نیز در ماه‌های آتی با بحران مواجه خواهد شد. آنها در ادامه افزودند که ثبات بهره به معنای پایان کار فدرال رزرو نخواهد بود و این نهاد از ماه ژوئیه به عملیات ضد تورمی خود ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که با تداوم سیاست‌های ضد تورمی و افزایش نرخ بیکاری، بازارهای جهانی نیز در مسیر نزولی قرار گرفته و احتمال رکود در سال ۲۰۲۴ را افزایش می‌دهند. آمارهای منتشر شده از سوی گلدمن ساکس نشان می‌دهد که احتمال رکود از اوایل سال ۲۰۲۳ از ۳۵درصد به ۲۵ درصد در ماه اخیر رسیده است.

اما با توجه به عوامل مذکور در خصوص ثبت تورم ۲ درصدی تا پایان سال جاری و تمدید سیاست‌های پولی احتمال رکود در سال ۲۰۲۴ را افزایش داده است. شواهد گویای آن است که در پی ثبات احتمالی بهره در ماه ژوئن، دلار جهانی در آغاز هفته معاملاتی جدید اندکی کاهش یافته و در کانال ۱۰۳واحدی در حال نوسان است. در سوی دیگر بازارها هر اونس طلای جهانی نیز در آغاز هفته جدید همچنان در بازه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دلار در حال معامله است. در این میان نوسانات قیمتی در بازار کریپتو متاثر از عوامل دیگری چون شکایت از صرافی بایننس، خروج اندکی از سپرده‌ها و... بوده و روند کاهشی دلار جهانی تنها توانسته بیت‌کوین را در حفظ کانال ۲۵هزار دلاری یاری دهد.