دست سیاستگذار ‌زیر تیغ ثبات مالی

 این چهره اقتصادی در ادامه افزود: «گرچه در وهله اول ثبات اقتصادی و سیاست‌های انقباضی دو پدیده کاملا مستقل از هم به نظر می‌آیند، اما در واقعیت امر این دو مشخصه از طریق اثرگذاری بر روند سیاست‌گذاری در این منطقه با هم مرتبط هستند. ثبات مالی برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط کنگره برای حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ضروری است.» برخی از تحلیلگران این حوزه اعلام کردند که ثباتی که والر از آن صحبت به میان آورد با بحران‌های بانکداری در این منطقه دچار تغییر و تحول شده است. این تحول در سیستم اقتصادی آمریکا سبب شده تا فعالیت‌های خانوارها و بنگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو شود.

در این راستا باید گفت که ثبات مالی دستیابی کنگره را به اهداف خود نظیر افزایش نرخ اشتغال و ثبات قیمت‌ها آسان‌تر می‌کند. اما در مقابل نیز بی‌ثباتی در سیستم مالی، مانع فعالیت‌های خانوار‌ها و بنگاه‌های تولیدی خواهد شد. در این میان باید گفت سیستم مالی ایالات متحده به‌طور کلی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا بتواند شوک‌های بزرگ را مدیریت کند. اما چالش حوزه بانکداری در ماه مارس خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. تمدید سیاست‌های انقباضی در سال ۲۰۲۲ نیز به عدم مدیریت صحیح مدیران بانکی دامن زد و در پی آن شاهد ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، سیگنچر، فرست ریپابلیک و... بودیم. استدلال من این است که ابزار‌هایی که فدرال رزرو برای ثبات مالی به کار می‌گیرد هدفمند است. اینها شامل ابزارهای نظارتی از جمله نظارت بر بانک‌ها است. همچنین ابزارهایی وجود دارد که در مواقع اضطراری نقدینگی را در اختیار بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی قرار می‌دهد. او افزود: در مقایسه با ابزارهای ثبات مالی که به نقدینگی یا سایر فشارها در موسسات یا بخش‌های هدفمند سیستم مالی می‌پردازند، سیاست پولی بر تمام بخش‌های اقتصاد تاثیر می‌گذارد. با این اوصاف، در اجرای سیاست پولی، چگونگی تاثیر شرایط اعتباری و سایر عوامل مرتبط با ثبات مالی بر اقتصاد را در نظر می‌گیریم. فدرال رزرو با نادیده گرفتن عوامل مذکور می‌تواند سیاست‌های ضد تورمی خود را سخت‌تر کند.

او در پایان سخنرانی خود اعلام کرد: وظیفه رهبران بانکی مقابله با ریسک نرخ بهره است و مقامات نیز در حال پیروی از آن هستند. من به دلیل عدم مدیریت کارآمد مقامات بانکی در برابر صعود بیش از پیش بهره نگرانم. اما با این حال از ابزارهای ثبات مالی خود برای جلوگیری از تجمع ریسک در سیستم مالی و در صورت نیاز برای رفع فشارهایی که ممکن است پدیدار شوند، استفاده خواهیم کرد.»