مسیر روشن طلای جهانی

شواهد گویای آن است که عامل مهم این واقعه را باید تقویت شاخص دلار ناشی از عملکرد فدرال رزرو (تمدید سیاست‌های انقباضی در ماه ژوئیه) در خصوص مهار تورم دانست. در پی این اقدام مقامات این نهاد بهره را ۲۵/ ۰ واحد درصد افزایش داد و آن را به سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصدی رساند. با توجه به عوامل مذکور آمارها حاکی از آن است که اختلاف‌ بین اقتصاددانان بر سر تداوم مسیر ضد تورمی فدرال رزرو در ماه‌های آتی شدت یافته و موجب شده تا برخی از آنها از موضع خود مبنی بر رکورد‌زنی طلای جها‌نی عقب‌نشینی کنند. اما در مقابل برخی دیگر همچنان به برآوردهای قبلی خود مبنی بر صعود طلای جهانی به بالای کانال ۲۰۰۰ دلاری پایبند هستند.

داده‌ها بیان می‌کند که دلار جهانی که بلافاصله پس از نتایج فدرال رزرو به سقف کانال ۱۰۱واحدی صعود کرده بود، در ساعت پایانی بازارها رقم ۷۰/ ۱۰۱ واحد را به ثبت رساند و سبب شد طلا اندکی با رشد مواجه شود. بر این اساس فلز زرد نیز با قیمت ۱۹۵۹ دلار روز جمعه را به پایان رساند. از سوی، بزرگ‌ترین دارایی‌های بازار کریپتو، بیت‌کوین و اتریوم نیز اندکی بهبود یافتند، اما همچنان در کانال‌های قیمتی سابق خود در حال نوسان هستند. در این میان کالین سیزینسکی، تحلیلگر بازار اعلام کرد: «من فکر می‌کنم که طلای جهانی در کوتاه‌مدت مسیر نزولی را برگزیند؛ زیرا تبعات افزایش بهره بر شاخص دلار ادامه‌دار خواهد بود و این موضوع سبب می‌شود این دارایی با وقفه‌ای کوتاه به رکورد قیمتی جدید خود دست یابد. شواهد بیانگر این است که قله قیمتی طلا ۲۰۷۷ دلار بوده و هر رقمی بالاتر از این نرخ، رکورد قیمتی جدید خواهد بود.»

همچنین او تاکید کرد: «به نظر می‌رسد چرخه افزایش سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به پایان رسیده است و بازارهای جهانی مسیر روشنی را در پیش خواهند داشت.» برای درک بهتر عوامل مذکور باید به گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» در خصوص سناریوی بازارهای جهانی تا پایان سال جاری اشاره کرد. در این گزارش آمده بود: «با وجود اینکه چشم‌‌‌‌‌‌انداز طلا در نیمه نخست ۲۰۲۳ چندان مطلوب نبوده ‌است، اما تحلیلگران معتقدند که طلا در ۶ ماه دوم سال‌چشم‌انداز مثبت خود را حفظ خواهد کرد. آمریکا در ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ بهره خواهد بود. این امر سبب می‌شود تا شاخص دلار تا پایان سال جاری اندکی تقویت شود. اما ذکر این نکته ضروری است که طلا همچنان به عنوان مهم‌ترین دارایی پرریسک پرتفوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خواهد بود. با استناد به این جمله باید به بازارهای نوظهور و بانک‌های مرکزی آسیا که به ذخایر طلا اهمیت می‌دهند، اشاره کرد. این موسسه تاکید دارد برآورد ما این است که طلا چشم‌‌‌‌‌‌انداز مثبت خود را در نیمه دوم سال ‌۲۰۲۳ حفظ کرده و در صورت بروز شرایط مناسب، حتی هر اونس آن از کانال ۲‌هزار دلاری عبور کند.»