5 copy

به عقیده تحلیلگران ارزی با وجود نوسانات هفتگی شاخص ارزی، ثبات در روند بازار ارز محسوس است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات روز پنج‌شنبه 2 شهریور ماه با حدود 250 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 49 هزار تومان رسید. گفتنی است که برخلاف روند کاهشی نرخ دلار در بازار روز پنج‌شنبه، قیمت سکه طلا نوسان قابل توجهی نداشت و در نرخ پایانی روز چهارشنبه یعنی رقم 28 میلیون تومان معامله شد.

تداوم حضور دلار زیر 50

از روز 17 تیر ماه تاکنون نرخ دلار آزاد زیر مرز قیمتی 50 هزار تومانی معامله می‌شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ثبات در بازار ارز از کاهش قیمت‌ها در این بازار با اهمیت‌تر است. چرا که در شرایط ثبات بازار ارز فعالان اقتصادی می‌توانند با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهند. از سوی دیگر با از بین رفتن شرایط کسب سود از نوسانات نرخ ارز، دارایی‌های راکد به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردند که این امر زمینه‌ساز وسعت گرفتن بازار است. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که نرخ ارز عمدتا در بازه‌های زمانی طولانی در کریدور‌های قیمتی یکسانی نوسان کرده است.

از جمله دلایل اصلی این ثبات نیز می‌توان به بهبود روابط خارجی در کنار تقویت منابع ارزی اشاره کرد. بهبود روابط خارجی به‌صورت غیر‌مستقیم با برطرف کردن برخی نگرانی‌ها به کاهش سطح انتظارات تورمی منجر شده و در نتیجه از تب و تاب بازار می‌کاهد. تقو‌یت ذخایر ارزی نیز به‌صورت مستقیم با افزایش قدرت بازار‌ساز در جهت جلوگیری از نوسانات کاذب، به افزایش ثبات در بازار کمک می‌کند. افزایش درآمد‌های ارزی در کنار مبحث مهم آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه شده از جمله دلایل تقویت ذخایر بانک مرکزی است. در هفته‌ای که گذشت هر برگ اسکناس دلار آزاد با نوسان در بازه قیمتی 48 هزار و 600 تا 49 هزار و 300تومان نوسان کرد. در روز‌های ابتدایی هفته بازه 48 هزار و 600 تا 48 هزار و 800 تومان کریدور محبوب دلار بود. اما در روز‌های میانی هفته نرخ این ارز روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد و تا روز چهارشنبه به آن ادامه داد. سقف این روند افزایشی رقم 49 هزار و 250 تومان بود. اما در بازار روز پنج‌شنبه بخشی از این رشد قیمت جبران شد و نرخ اسکناس آمریکایی مجددا به‌مرز 2 کانال 48 و 49 بازگشت.