پارادوکس سیاست فدرال رزرو

در پیرامون این بحث برخی از کارشناسان تاکید کردند که مقامات آمریکایی از آغاز سال ۲۰۲۲ در تلاش بودند تا با سیاست‌های مناسب تورم را به سطح ۲ درصدی که خواست تمام اقتصاد‌های بزرگ است، برسانند. گفتنی است که این نهاد نقش مهم و اصلی بهبود تورم و رساندن آن به سطح ۳ درصدی داشته، اما اکنون که تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی به سطح ۷/ ۳ درصدی رسیده است، قصد دارد بهره را در سطوح قبلی خود یعنی ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصدی حفظ کند. تحلیلگران این اقدام احتمالی را پارادوکس سیاستی پاول تلقی کردند و با توجه به داده‌های شغلی این کشور اعلام کردند که اقتصاد آمریکا ظرفیت پذیرش نرخ‌های بالاتر را خواهد داشت.

در راستای سخنان مذکور میشل بومن، یکی از مقامات فدرال رزرو گفت: «رسیدن تورم به سطح مورد نظر (۲ درصد) نیازمند افزایش بیشتر نرخ بهره است.» همچنین او افزود: «نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۶۵ درصد از معامله‌گران انتظار دارند کمیته بانک مرکزی در ماه نوامبر نرخ بهره را مشابه ماه سپتامبر در سطوح سابق خود نگه دارد.» مقامات فدرال رزرو نیز در پاسخ به انتقادهای وارد شده اعلام کردند: «قصد نداریم با سیاست‌های سرسختانه خود امکان توسعه بیشتر در این کشور را سلب کنیم. ما باید به تدریج پیش برویم و خطر افزایش بیش از حد تورم را در مقابل خطر تضعیف بیش از حد اقتصاد ارزیابی کنیم.» در این بحبوحه برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند که با وجود ثبات بهره در ماه‌های آتی و سرگیری سیاست‌های پولی در سال آینده باز هم عملکرد مطلوبی از سوی فدرال رزرو به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر با احتمال توقف بهره در نشست بانک مرکزی، دلار جهانی در حال نوسان است و در ساعت ۱۶ به وقت تهران مقاومت خود را در کانال ۱۰۵ واحدی حفظ کرد و رقمی معادل ۳۳/ ۱۰۵ واحد را به ثبت رساند. با انتشار نتایج این نشست در روزهای آتی این شاخص شیب کاهشی به خود گرفته و فرصت دوباره‌ای برای صعود بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها فراهم خواهد کرد. با نوسان شاخص دلار، قیمت طلای جهانی نیز در مسیر زیگزاگی قرار گرفته و اکنون در بازه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در حال نوسان است. البته برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع باید تا زمان برگزاری نشست فدرال رزرو و در پی آن واکنش بازارها به این موضوع منتظر ماند.