در شبکه بانکی دو مفهوم سپرده و تسهیلات وجود دارد که مفهوم هریک به تنهایی و در کنار هم نکات مهمی را نشان می‌دهند. به میزان پولی که اشخاص در شبکه بانکی قرار می‌دهند سپرده گفته می‌شود و میزان پولی را که شبکه بانکی به اشخاص می‌دهد، تسهیلات می‌گویند. نسبت این دو متغیر به یکدیگر نشان می‌دهد به ازای هر واحد پولی که اشخاص در شبکه بانکی قرار می‌دهند چه میزان وام از سوی بانک پرداخت شده است؟ 

آمار مرداد ۱۲سال اخیر از نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر سپرده قانونی) گویای آن است که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی در این مدت همواره بیشتر از میزان سپرده‌هایشان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. به عبارت دیگر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در این استان‌ها در مرداد ۱۲سال اخیر از ۱۰۰درصد بیشتر بوده است. تمام اطلاعات گفته‌شده در ادامه گزارش مربوط به مرداد ماه هر سال است. روند تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در استان کهگیلویه و بویراحمد حاکی از آن است که این نسبت در سال۹۱ حدود ۱۹۲درصد بوده است و به مرور تا سال۹۴ کاهش می‌یابد و به حدود ۱۲۷درصد می‌رسد. در دو سال بعد اندکی افزایش می‌یابد و سپس در سال۱۳۹۷ همزمان با سخت‌گیری بانک مرکزی بر ترازنامه بانک‌ها ۳۷درصد افت می‌کند و به ۱۰۲درصد می‌رسد.

این رقم کمترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده در ۱۲سال اخیر است. پس از سال۹۷ این روند به آهستگی رشد می‌کند و در نهایت با حدود ۱۸واحد درصد افزایش در مرداد ماه سال جاری به حدود ۱۲۱درصد می‌رسد. به این معنا که در مرداد ماه امسال بانک‌های استان‌ کهگیلویه و بویراحمد ۲۱درصد بیشتر از میزان پولی که مردم در بانک قرار داده‌اند، اقدام به وام‌دهی کرده‌اند. اگر این روند را برای استان خراسان‌شمالی نیز بررسی کنیم، در مرداد۱۳۹۱ بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده قانونی را شاهد هستیم که در سطح ۱۷۴درصد قرار گرفته است. آمار این روند نشان می‌دهد پس از ۳سال این نسبت ۶۹واحد درصد افت کرده و در سطح ۱۰۵درصد قرار گرفته است. در سال۹۵ یک صعود موقتی دیده می‌شود که پس از آن تا سال۹۸ به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. تا جایی که در سال۹۸ نسبت تسهیلات به سپرده قانونی این استان به کمترین میزان خود در ۱۲مرداد گذشته رسیده که معادل ۵/ ۹۹درصد بوده که بسیار نزدیک به ۱۰۰ بوده است. در مردادماه سال۹۹ روند این نسبت تغییر کرده و شروع به افزایش کرده؛ به‌طوری‌که این روند صعود در مردادماه سال جاری به ۱۳۶درصد رسیده است. به این معنا که شدت تسهیلات‌دهی در این استان نسبت به مرداد سال گذشته جهش داشته است.