Untitled-3 copy

با تشدید تنش‌های نظامی در نوار غزه و افزایش سطح انتظارات تورمی در میان افراد جامعه، موتور معاملات ارزی نیز روشن شد و نرخ ارز پس از 92 روز نوسان زیر سقف قیمت 50 هزار تومانی، رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرد. اما این در حالی است که سیگنال‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها خبر از تلاش نهاد بازار‌ساز جهت جلوگیری از نوسانات ارزی می‌دهد. خبرگزاری تسنیم نوشت: «‌پس از بروز برخی نوسانات در بازار ارز طی یکی، دو روز گذشته که با تلاش سفته‌بازها و دلالان برای سوءاستفاده از این شرایط همراه بود، بانک مرکزی در اقدامی به موقع برای مدیریت بازار و حفظ آرامش در بازار ارز وارد عمل شد. تحت تاثیر حضور به موقع و موثر بانک مرکزی در مدیریت این فضا و همچنین حضور فعال شرکت‌های پتروشیمی، تا ساعت ۱۸ دیروز یکشنبه، بازار حواله، عرضه بسیار مطلوب و کم‌سابقه‌ای داشت و طی این روز مجموعا ۳۷۱ میلیون دلار عرضه و ۲۸۸ میلیون دلار معامله انجام شد.»  در نهایت روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با رشد 650 هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 52 هزار و 650 تومان رسید.

شرایط رشد نرخ دلار فراهم شد؟

در 3 ماه تابستان سال جاری با بهبود شرایط سیاسی-اقتصادی کشور، شاخص بازدهی بازار‌هایی مانند ارز و طلا بعضا منفی یا نزدیک به صفر ثبت شد. در این شرایط فضا جهت کسب سود فعالان غیر‌رسمی بازار فراهم نبود، اما رفتار این افراد نشان می‌داد که در انتظار فرصتی مناسب جهت جبران روز‌های کم‌نوسان بازارند. تمامی تلاش‌های افزایشی این افراد تا نیمه مهر ماه بی‌نتیجه ماند، اما با تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه این افراد با مطرح کردن انتظارات تورمی ناشی از این درگیری‌ها اقدام به نرخ دهی در سطوح قیمتی بالاتر کردند. به عقیده تحلیلگران ارزی روند افزایشی آغاز شده در روز‌های اخیر از توجیه اقتصادی قابل توجهی برخوردار نیست و فضای کم عمق بازار غیر رسمی تهران سبب شده تا نرخ‌دهی فعالان افزایشی نتیجه دهد. اما در سوی دیگر به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با تقویت بخش عرضه خود با این نوسانات قیمتی مقابله کرده و آرامش را مجددا به بازار ارز بازگرداند.

تعدد تابلو‌های سبز در بازار

دیروز دوشنبه 17 مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات بازار روز یکشنبه به رقم 52 هزار تومان رسیده بود، در صبح روز دوشنبه فعالیت خود را در بازه 52 هزار و 300 تا 52 هزار و 500 تومان آغاز کرد. اما با عبور بازار از ساعات میانی خود نرخ این ارز مجددا دچار نوسانات افزایشی شد و در نهایت با حدود 650 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 52هزار و650 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. البته کار به اینجا ختم نشد و فعالان فردایی بازار در معاملات عصر روز گذشته مجددا نرخ را افزایش دادند. قیمت دلار فردایی روز دوشنبه در کانال قیمتی 53هزار تومانی ثبت شد. بازتاب رشد قیمت دلار به بازار سکه نیز رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر روز گذشته حدود یک میلیون و 220 هزار تومان رشد کرد و به رقم 31میلیون و 400 هزار تومان رسید.