Untitled-2 copy

سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت که نیروهای هوایی و زمینی این رژیم در حال تشدید عملیات در نوار غزه در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر بمباران شدید منطقه تحت محاصره هستند. بنابراین وضعیت نابسامان جنگ سبب شد تا سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، تاجران و‌... برای حفظ دارایی‌های خود بار دیگر به بازار امن طلا هجوم آورند. آمارها حاکی از آن است که از با آغاز جنگ در روز 7 اکتبر، شمش‌های طلا حدود 8 درصد یا به عبارت‌ دیگر 140 دلار افزایش قیمت داشته‌اند. در پیرامون این بحث تحلیلگران تاکید کردند که مساله ما این است که با تشدید جنگ، چه سرنوشتی در انتظار این دارایی است؟

در پاسخ به این سوال باید به نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو و به دنبال آن واکنش شاخص دلار و بازارهای جهانی در هفته آتی اشاره کرد. بر این اساس باید به آنالیز دو سناریوی احتمالی روند قیمتی طلا پرداخت. البته در راستای این موضوع باید به پیش‌بینی اخیر «دنیای اقتصاد» در روزهای اخیر اشاره کرد: «عوامل افزایشی طلای جهانی قدرت گرفتند. افزایش تنش‌ها در خاورمیانه که احتمال ایجاد بحران انرژی را افزایش می‌دهد،  همچنین افزایش احتمال رکود اقتصادی از جمله اصلی‌ترین محرک‌های اقتصادی بودند که موجب رشد قیمت طلا شدند. قیمت طلا درصورت تداوم عوامل مذکور می‌تواند برای شکست سد ۲هزار دلاری آماده شود.»

 مسیریابی طلا

با افزایش 35 دلاری قیمت طلای جهانی در روز جمعه، تحلیلگران به دو سناریوی پیش‌روی این دارایی اشاره کردند. در وهله اول آنها اعلام کردند که دوراهی مقامات فدرال رزرو در نشست هفته آینده، اثر مستقیمی بر نوسانات قیمتی بازار جهانی دارد. بر این اساس اگر جرمی پاول در نشست آتی خود نرخ بهره سیاستی را افزایش دهد، شاخص دلار در واکنش مثبت به این رویداد به مسیر صعودی هدایت خواهد شد و می‌تواند در شیب مثبت طلای جهانی اختلال ایجاد کند. بنابراین به نظر می‌رسد که با تقویت دلار جهانی، طلا نیز از موضع خود عقب‌نشینی کرده و به زیر 2هزار دلار تنزل یابد.

در مقابل، این سناریو نیز وجود دارد که مقامات این نهاد برای چندمین ماه متوالی از تشدید سیاست‌های انقباضی خود‌داری کرده و نرخ بهره سیاستی را در محدوده 5.25 تا 5.5درصد حفظ کند. با حفظ بهره و تقویت جنگ، صعود قیمت این دارایی به 2050دلار دور از انتظار نخواهد بود. اقتصاددانان مدت زمان زیادی است که در انتظار ثبت رکورد قیمتی طلای جهانی هستند. اما این موضوع مربوط به جنگ نبوده، با تداوم روند نزولی تورم هسته و نقطه‌به‌نقطه در انتظار توقف سیاست‌های انقباضی و آغاز سیاست‌های انبساطی بودند.

اما شواهد گویای آن است که افزایش هزینه‌های انرژی در جهان و تغییر مسیر تورم نقطه‌به‌نقطه، کمیته بانک مرکزی تصمیم گرفت تا بهره را برای مدت زمان بیشتری در سطوح قبلی خود حفظ کند. بر این اساس رکورد قیمتی طلا از طریق سیاست‌های پولی تا پایان سال2023 امری بعید به نظر می‌رسید تا اینکه تنش‌های ژئوپلیتیک توانست محبوبیت را به بازار طلا بازگرداند و انتظارات را برای ثبت قیمت 2050دلاری طلا افزایش دهد.