اعطای تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

نزدیک به ۱۰هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور درحال فعالیت هستند و یکی از ارکان مهم برای توسعه فعالیت این شرکت‌ها، بحث تامین مالی است. او با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی، صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان یک نهاد تخصصی، برنامه‌های متعددی را در دست اجرا دارد، تصریح کرد: درحال حاضر ۷۹ خدمت در دسته‌های مختلف توسط صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. او خاطرنشان کرد: متناسب با شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) و نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات جدیدی را طراحی کرده‌ایم. شعار امسال، رشد تولید است و متناسب با این شعار، برش دانش‌بنیانی آن را ترسیم کرده‌ایم.

در ابتدای حضورم در صندوق نوآوری و شکوفایی، بسته رشد تولید دانش‌بنیان را طراحی کردیم و فراخوان آن از سوی صندوق منتشر شده است که براساس آن، شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند دو برابر رشد فروش محصول دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته داشته باشند، مشمول بسته حمایتی صندوق نوآوری خواهند شد و می‌توانند از تسهیلاتی که در شبکه بانکی کشور برای این موضوع طراحی شده است، با ضمانت صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند. خیاطیان با اشاره به اهمیت بحث اشتغال در کشور گفت: بحث اشتغال به‌ویژه در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نیاز امروز کشور است. اشتغال از سیاست‌های دولت بوده و قوانین بسیار خوبی نیز برای آن تدوین شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، بستر مناسبی برای اشتغال فارغ‌‎التحصیلان دانشگاهی هستند.

او تاکید کرد: حمایت‌های ویژه‌ای هم در بودجه امسال و هم سایر منابع دیده شده است تا بتوانیم از اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم و حدود ۵هزار میلیارد تومان در بودجه به‌عنوان تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه برای بانک‌ها پیش‌بینی شده است و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز وظیفه بررسی، معرفی و نظارت بر این حوزه را برعهده دارد. این موضوع هم به جریان افتاده و با ۱۰بانک درحال همکاری هستیم. او خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات و با هدف کمک به بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود آنها به بازارهای جهانی بسته حمایت از صادرات دانش‌بنیان‌ها را طراحی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانمندی صادراتی و بین‌المللی‌شدن دارند، یا شرکت‌هایی را که پتانسیل صادراتی‌شدن دارند آماده ورود به بازارهای جهانی کنیم./صندوق نوآوری و شکوفایی