گوشمالی بنیان‌گذار بایننس

سال‌های تحقیقات

ژائو که در لیانیونگانگ در استان جیانگ سو چین به دنیا آمد در اواخر دهه۱۹۸۰، زمانی که ۱۲ساله بود، به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد و در ونکوور، بریتیش کلمبیا ساکن شد. پدر و مادر او هر دو معلم مدرسه در چین بودند. پدرش قبل از اینکه به‌عنوان مخالف سیاسی شناخته شود و اندکی پس از تولد ژائو به مناطق روستایی تبعید شود، به‌عنوان مربی دانشگاه کار می‌کرد. مدتی بعد آنها به کانادا مهاجرت کردند. ژائو در دانشگاه مک گیل در مونترال کبک تحصیل کرد و در آنجا در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد. این معامله به تحقیقات طولانی‌مدت بایننس پایان می‌دهد. ژائو در سال۲۰۱۷ شرکت بایننس کوین را تاسیس کرد و آن را به مهم‌ترین مرکز بازار جهانی ارزهای دیجیتال تبدیل کرد. تحقیقات جنایی، به ویژه، شرکت را تحت‌الشعاع قرار داده است، حتی زمانی که سهم بازار آن در ابتدا پس از فروپاشی یکی از اصلی‌ترین رقبای آن یعنی FTX، در سال گذشته افزایش یافت.

صرافی کریپتو ژائو به تخلفات خود اعتراف کرده و با پرداخت ۴.۳میلیارد دلار جریمه موافقت خواهد کرد. مدیران اجرایی زیادی نیز اخیرا از بایننس استعفا داده‌اند. این صرافی همچنین امسال نیز تعدادی از کارمندان خود را اخراج کرده است؛ زیرا شرکت همزمان با کار، تحت نظر تحقیقات ایالات متحده بود. این جریمه به ژائو اجازه می‌دهد تا مالکیت اکثریت بایننس را حفظ کند، با این حال او نمی‌تواند نقش اجرایی در شرکت داشته باشد. او در تاریخ قرار بعدی با محکومیت روبه‌رو خواهد شد. نتیجه مشابه پرونده قبلی است که دادستان‌ها علیه مدیران بیتمکس، صرافی که در سیشل مستقر بود، مطرح کردند. مدیر عامل سابق آن، آرتور هیز، به نقض قانون مبارزه با پول‌شویی اعتراف کرد و بعدا به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

طبق گفته‌ها صرافی‌های بزرگ رمزارز مانند بایننس تصمیم گرفته‌اند از کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده که مسوولیت نظارت بر بازارهای مال را دارد، شکایت کنند. این شرکت‌ها معتقدند می‌توانند ثابت کنند که ارزهای دیجیتال نباید جزء سرمایه‌گذاری‌هایی باشند که توسط کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده تحت نظارت قرار می‌گیرند. طبق گزارش‌ها تحقیقات وزارت دادگستری درباره بایننس برای کشف و جلوگیری از پول‌شویی بوده است. در حقیقت وزارت دادگستری آمریکا به دنبال این بود که آیا بایننس به افراد ساکن در کشورهای تحریم‌شده مانند ایران و روسیه اجازه داده است تا با آمریکایی‌ها داد و ستد کند یا نه؟ یک توافق جداگانه شکایت مدنی علیه بایننس و ژائو که در اوایل سال جاری توسط کمیسیون معاملات آتی کالا، یکی از تنظی‌مگران ایالات متحده که سعی در کنترل بازار آزاد جهانی دارد، حل می‌کند.

۴.۳میلیارد دلاری که بایننس می‌پردازد شامل مبالغی برای رسیدگی به ادعاهای کمیسیون معاملات آتی کالا و مواردی است که توسط آژانس‌های وزارت خزانه‌داری تسویه شده است. کمیسیون معاملات آتی کالا مدعی شد که بایننس برای سال‌ها برنامه‌ای برای جلوگیری و شناسایی تامین مالی تروریسم و پول‌شویی نداشت. همچنین گفت که بایننس به آمریکایی‌ها امکان دسترسی به مشتقه‌هایی مانند معاملات آتی یا سوآپ را می‌دهد که تنها در صورتی می‌توانند در ایالات متحده معامله شوند که در پلتفرم‌های تحت نظارت ارائه شوند. کمیسیون معاملات آتی کالا  گفته است که بایننس هرگز در رگولاتورهای ایالات‌متحده ثبت‌نام نکرده است. در نهایت، پرونده ژائو با پذیرفتن پرداخت جریمه ۴.۳میلیارد دلاری مختومه شد، با این حال اینکه شکایت بایننس از کمیسیون اوراق بهادار آمریکا به کجا خواهد رسید، هنوز چندان مشخص نیست.