شارژ جهانی قیمت سکه

 هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در بازار روز یکشنبه در رقم ۲۹ میلیون و ۵۵۰ تومان معامله می‌شد در بازار روز گذشته رشد قیمت ۱۶۰ تومانی را تجربه کرد و به رقم ۲۹میلیون و ۷۱۰تومان رسید. این در حالی است که به عقیده برخی از تحلیلگران اقتصادی، نرخ این کالای سرمایه‌ای پتانسیل رشد قیمت‌های بیشتر را نیز دارد و در نتیجه احتمال افزایش پیشروی قیمت سکه تا مرز کانال ۳۰ میلیون تومانی در روز‌های آتی وجود دارد، اما برخلاف روند رو به جلوی بازار طلا، نرخ ارز در روز گذشته کاهشی ثبت شد. هر برگ دلار آزاد در عصر روز گذشته حدود ۵۰ تومان افت کرد و به رقم ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

رشد یک موتوره قیمت سکه

نرخ سکه طلا در بازار تهران از حاصل‌ضرب ۳عامل (نرخ دلار آزاد)، (بهای جهانی اونس طلا) و (ضریب تبدیل اونس به گرم سکه) تعیین می‌شود که از این بین دو عامل نخست متغیر و عامل سوم ثابت است. در نتیجه می‌توان دریافت نوسان هریک از دو عامل اول قیمت سکه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در بازار روز دوشنبه نیز با رشد قیمت تاریخی نرخ اونس جهانی طلا، یکی از موتور‌های افزایشی سکه روشن شده و نرخ این کالای سرمایه‌ای دچار رشد قیمت شد. بر این اساس هر قطعه سکه ضرب امامی در بازار روز گذشته ۱۶۰‌هزار تومان گران‌تر از نرخ پیشین در رقم ۲۹ میلیون و ۷۱۰هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه نیم سکه طلا ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد و به رقم ۱۵میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت در سطح قیمتی ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی معامله شد. گفتنی است که حباب سکه امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در عصر دیروز حوالی رقم ۵ میلیون تومان محاسبه شد.

روز‌های کم‌نوسان دلار

دیروز دوشنبه ۱۳ آذر روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت این ارز شاخص بازار در عصر دیروز ۵۰ تومان نسبت به نرخ پیشین افت کرد و به رقم ۵۰ هزار و ۳۵۰تومان رسید. یورو و پوند نیز دیروز کاهشی ثبت شدند و به ترتیب ۱۵۰ و ۳۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کردند. یورو در رقم ۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد و پوند نیز به رقم ۶۴ هزار تومان رسید. تحلیلگران بر این باورند که ثبات قیمتی حال حاضر بازار ارز به سادگی برهم نخواهد خورد و حمایت بازار‌ساز از پول ملی سبب شده تا روند‌های افزایشی جدید در نرخ ارز مشاهده نشود.