از طرفی بر اساس آمارهای منتشرشده تعداد کل وسایل نقلیه کشور بیش از ۳۸میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر حداقل ۱۳میلیون دستگاه انواع وسایل نقلیه یعنی حدود ۳۴درصد از کل خودروهای کشور بدون بیمه‌نامه شخص ثالث در سطح خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال تردد هستند که بیشترین سهم خودروهای بدون بیمه‌نامه با بیش از ۸۶درصد مربوط به موتورسیکلت‌هاست. او اظهار کرد: طبق اعلام مسوولان راهور فراجا و وزارت صمت، در حال حاضر حدود ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند؛ در حالی که گزارش‌های اخذشده از سامانه سنهاب بیمه مرکزی نشان می‌دهد، تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث جاری (معتبر) موتورسیکلت‌ها در حال حاضر در حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار مورد است؛ بنابراین حدود ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت، یعنی قریب به ۹۰درصد موتورسیکلت‌ها، بدون بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده در کشور در حال تردد هستند.

استادهاشمی این نکته را هم اضافه کرد که در صورت موافقت وزیر اقتصاد، تا پایان سال حداقل یک دوره بخشودگی جرایم حق بیمه فاقدان بیمه‌نامه شخص ثالث را خواهیم داشت؛ در ضمن بیمه مرکزی طرحی را در دست بررسی دارد که البته اجرای آن نیازمند همکاری و توافق با سایر دستگاه‌هاست و به موجب آن بخشودگی جریمه حق بیمه فقدان بیمه‌نامه شخص ثالث در زمان ارائه خدمات خودرویی به دارندگان خودروها توسط سایر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی دائمی خواهد شد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی در برابر این پرسش که چه تسهیلاتی برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌سواران در نظر گرفته‌اید، اظهار کرد: بیمه مرکزی از طریق شورای عالی بیمه با هدف ترغیب دارندگان موتورسیکلت به خرید پوشش بیمه شخص ثالث و ایجاد پوشش همگانی بیمه شخص ثالث دارندگان موتورسیکلت که عموما از اقشار کم‌برخوردار جامعه هستند، پیشنهاد تخفیف ۲۰درصدی برای صدور یک‌ساله بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌های صفرکیلومتر را تصویب کرد و جهت تایید نهایی به هیات دولت ارسال شد که امیدواریم مورد تایید قرار بگیرد. او گفت:‌ همچنین بنا به مصوبه مذکور ارائه بیمه‌نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت‌های صفر‌کیلومتر ممنوع شده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از یک‌میلیون و ۷۹۰هزار بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده برای انواع موتورسیکلت توسط شرکت‌های بیمه صادر شده است؛ ولی در حال حاضر فقط بیمه‌نامه‌های مربوط به تعداد یکمیلیون و ۳۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت معتبر هستند.

به گفته استادهاشمی، بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور که باید طبق قانون، برای انجام شماره‌گذاری پلاک انتظامی توسط پلیس، موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را بیمه کنند، بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده را به صورت کوتاه‌مدت خریداری می‌کنند و لذا عملا بسیاری از این بیمه‌نامه‌ها در حال حاضر منقضی شده و فاقد اعتبار است. استادهاشمی در مورد اینکه اکثر دارندگان موتور از نداشتن پول نقد برای خرید بیمه‌نامه گلایه دارند، ‌گفت: با تفاهم‌نامه اخیر بیمه مرکزی با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین به منظور خرید بیمه‌نامه، امکان خرید انواع بیمه‌نامه از جمله بیمه‌نامه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه بالاخص موتورسیکلت‌ها فراهم شده است.