رشد ۴۲برابری ورود اشخاص حقوقی به سامانه مودیان

سبحانیان تاکید کرد: مالیات پرداختی حدود ۵۰درصد مشاغل، صفر است و به‌طور میانگین مالیات اخذشده از برخی دیگر از اصناف و مشاغل به شرح زیر است: دفاتر اسناد حدود ۱۴.۵میلیون، رستوران‌ها ۹میلیون، طلاوجواهر ۹.۹میلیون، هنرمندان ۶میلیون و لوازم خانگی ۶میلیون است که گویای عدم فشار بر مودیان و اصناف خرد و حرکت به سمت مالیات‌ستانی عادلانه است. او درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه گفت: نرخ درآمدهای مالیاتی به‌ویژه در زمینه تولید، نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه در دو سال اخیر ۷واحد درصد کاهش یافته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده صرف اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد شد. اساسا مالیات ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می‌شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد، گوشت و... و خدمات درمانی، از مالیات ارزش افزوده معاف هستند. او با بیان اینکه رشد ۴۲برابری از لحاظ حجم ورودی اشخاص حقوقی را در سامانه مودیان شاهد هستیم، افزود: با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نه تنها نظام مالیاتی بلکه اقتصاد کشور سامان خواهد یافت.

سبحانیان بیان کرد: در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارت‌خوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می‌توانند صورت‌حساب الکترونیکی ارسال کنند. به گفته سبحانیان، تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب‌وکار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود. او تاکید کرد: رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد. اکنون قبل از اینکه بخشنامه و آیین‌نامه‌ای تدوین شود از طریق سامانه در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد./ایسنا