8 copy

دومین رمز‌ارز مهم جهانی (اتریوم) نیز روز گذشته را با شیب منفی آغاز کرد و با افت 11.6 درصدی در کانال 2200 دلاری در حال نوسان است. کارشناسان شوک وارد شده به بازار کریپتو را ناشی از انتقال یا خروج دارایی سرمایه معامله‌گران می‌دانند.

بررسی‌ها در حوزه رمزارزها حاکی از آن است که دو دارایی پرطرفدار و مهم این بازار یعنی بیت‌کوین و اتریوم روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده قرمز آغاز کردند و با روند نزولی خود هر کدام به ترتیب به کانال 38هزار دلار و 2200 دلار هدایت شدند. این درحالی است که بیت‌کوین در روز‌های پیشین در کانال 42 هزاری و اتریوم نیز در کانال 2500 دلاری در حال نوسان بودند. دلیل این امر چیست؟ تحلیلگران ارشد بازار کریپتو در این زمینه معتقدند که داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال کاهش دارایی‌های خود روی بیت‌کوین هستند، به‌طوری‌که مجموع خروجی‌های بیت‌کوین 24.7 میلیون دلار گزارش شده است.

این در حالی است که حجم مبادلات ETF‌ها در هفته گذشته به 11.8 میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است که این رقم حدود 63 درصد از کل حجم بیت‌کوین در صرافی‌ها به شمار می‌رود.

شواهد گویای آن است که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در صندوق بورسی بیت‌کوین دارند.

اما سوال این است که صندوق‌های ETF چه امکاناتی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است؟ از جمله نکات مثبتی که صندوق بورسی بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است باید به نظارت نهاد‌های قانون‌گذار بر روند معاملاتی صندوق بورسی و به رسمیت شناخته شدن ETF‌ها، معافیت مالیاتی و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

اما از سوی دیگر باید به جنبه‌های منفی آن نیز اشاره کرد از جمله اینکه با خرید ETF‌ بیت‌کوین واقعی خریداری نمی‌کنند. برخی از کارشناسان با استناد به سخنان مذکور در خصوص چشم‌انداز کوتاه مدت این دارایی اعلام کردند: «تداوم روند نزولی بیت‌کوین در کوتاه مدت دور از انتظار نخواهد بود.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ساعتی که بیت‌کوین به 38 هزار دلار سقوط کرد، طلای جهانی روند صعودی به خود گرفت و با گذشت چند ساعت بار دیگر به روند سابق خود بازگشت. این امر را می‌توان عملکرد هیجانی سرمایه‌گذاران دانست. اونس طلای جهانی در ساعت ذکر شده از 2025 دلار به 2038

دلار رسید.