۱- وزارت نفت به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور، بزرگ‌ترین حامی بخش خصوصی است و در زمینه واگذاری شرکت‌های خود در قالب اصل۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی و همچنین توسعه و حمایت از تولیدات ساخت داخل در رتبه نخست قرار دارد.

۲- صنعت نفت ذاتا یک صنعت سرمایه‌بر و متکی بر دانش و تکنولوژی محسوب می‌شود که در عین حال دارای ریسک‌های فراوانی نیز هست. کوچک‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت چند صدمیلیون دلار و بسته به ابعاد پروژه، گاه تا چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از همین رو شاید تعداد اندکی از شرکت‌های خصوصی توان اجرای این پروژه‌ها را که دارای ریسک‌های فروانی نیز هستند، داشته باشند.

۳- تداوم سال‌ها تحریم ظالمانه دنیای استکبار علیه ایران عزیز سبب شده است تا صنعت نفت از سال‌ها قبل با راهبرد «اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر» ابلاغی مقام معظم رهبری، از تمام امکان فنی، مهندسی، مدیریتی و مالی کشور برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند و در این مسیر درهای وزارت نفت به روی همه بخش‌ها و فعالان اقتصادی و صنعتی کشور باز بوده و با سامان‌دهی شرکت‌های خصوصی و بخش عمومی و نیمه دولتی در قالب شرکت‌های اکتشاف و توسعه (E&P) که حائز شرایط اجرای پروژه‌های عظیم صنعت نفت هستند، مسیر جدیدی در جهت تحقق اهداف توسعه این صنعت برداشته است و هم‌اکنون هیچ ظرفیت بزرگ مالی، فنی، مهندسی و مدیریتی اعم از بخش خصوصی، عمومی و نیمه دولتی در کشور نیست که دست‌کم یک پروژه چند صد میلیون دلاری از صنعت نفت سفارش نداشته باشد. در عین حال، وزارت نفت دولت سیزدهم برای تحقق دغدغه دقیق مقام معظم رهبری درباره فعال‌تر شدن شرکت‌های خصوصی در بالادست صنعت نفت و گاز، در حال طراحی ‌سازوکارها و ساختارهایی است تا بر مبنای قوانین و اسناد بالادستی، زمینه انحصارزدایی و فعالیت حداکثری بخش خصوصی در بالادست این صنعت فراهم شود.

۴- وزارت نفت با نصب‌العین قرار دادن فرامین رهبری معظم و فرزانه انقلاب اسلامی، با حمایت از بخش خصوصی توانمند کشور به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از اولین‌ها را در تاریخ صنعت نفت تحقق بخشیده است. سیاست دولت سیزدهم در شرایط تحریم افزایش قراردادهای تولید بار اول بوده که در این بخش وزارت نفت با امضای بیش از ۵۴قرارداد با ۴۳شرکت دانش‌بنیان طی دو سال گذشته، مقام نخست را در کل سازمان‌های کشور در بخش ساخت بار اول به‌دست آورده است.

۵- هم‌اکنون افزون بر ۶۶۳ شرکت دانش‌بنیان‌ با صنعت نفت در ارتباط و همکاری هستند، همچنین حدود ۴۲۰ شرکت دانش‌بنیان‌ در فهرست بلند وزارت نفت قرار دارند و بقیه شرکت‌ها در پروژه‌های پژوهشی صنعت نفت فعال هستند و فعالیت‌های پژوهشی مورد تایید صنعت نفت را انجام می‌دهند.

۶- ارزش قراردادهای تولید بار اولی که تاکنون امضا شده، بالغ بر ۸۰میلیون دلار است که رشد ۵۰۰درصدی نشان می‌دهد و در نتیجه این قراردادها، شاهد بیش از ۳۵۰میلیون دلار صرفه‌جویی در موضوع قراردادهای ساخت بار اول بوده‌ایم.

۷- وزارت نفت و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان‌ ریاست‌جمهوری در موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ با امضای توافق‌نامه‌ای به ارزش بیش از ۲میلیارد دلار در جهت تولید اقلام گلوگاهی صنعت نفت اقدام کرده‌اند. در این اقلام هفت کلان‌پروژه تعریف شده است و امکان اضافه شدن قراردادهای بعدی و کلان‌پروژه‌های بعدی از سوی کارگروه مربوطه وجود دارد.

۸- از مهم‌ترین اقدام‌های دیگر وزارت نفت امضای ۸۱قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ارزش ۷۷میلیون دلار و یک‌هزار و ۳۹۸میلیارد تومان و هفت قرارداد به ارزش ۲میلیون دلار و یک‌هزار میلیارد تومان با شرکت‌های فناور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

۹- وزارت نفت به تازگی نیز ساخت پمپ‌های چند فازی برای تلمبه‌خانه‌های میدان‌های نفتی رابه شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کرده است. این پمپ‌ها که ساخت آنها از برکات سیاست دولت در حمایت از تولید بار اول است، کالایی بسیار استراتژیک هستند که هر دستگاه روزانه بین ۵ تا ۷هزار بشکه تولید نفت را افزایش می‌دهد که در نتیجه هر پمپ در سال باعث حداقل ۱۰۰میلیون دلار افزایش درآمد شده و از هدر رفت ۵میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به چاه نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰- صنعت نفت بدون تردید در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و برای تامین نیازهای کشور و تحقق اهداف خود با تمام توان آماده جلب و جذب مشارکت بخش خصوصی توانمند کشور است و از هر نوع همکاری با این بخش استقبال می‌کند.