گروه بازرگانی: محمدمهدی بهکیش، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل امکانات ICC برای دوران پساتحریم را تشریح کرد. دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل معتقد است: با سابقه بیش از ۵۰ ساله ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی، در این مرحله مهم پساتحریم می‌توانیم از ICC کمک بگیریم. بهکیش به پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی بین‌الملل، دریچه بسیار مهمی است که به همه ماخذهای کسب‌وکار دنیا دسترسی دارد. چراکه همه فعالان اقتصادی بزرگ عضو ICC هستند. به‌عنوان مثال در آلمان بزرگ‌ترین تاجران آلمانی عضو ICC هستند.

در فرانسه بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی و در آمریکا نیز بزرگ‌ترین‌ها در عرصه اقتصاد عضو ICC هستند که ما با آنها در ارتباط هستیم. برای برگشت ایران به صحنه بین‌المللی بهترین راه این است که از امکانات ICC کمک بگیریم. نایب‌رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل در مورد نحوه ارتباطات ایران با ICC اظهار کرد: حضور در جلسات ICC از سوی رئیس اتاق تهران و رئیس اتاق ایران می‌تواند ارتباطات بین‌المللی میان بخش خصوصی ایران و سایر کشورها را تقویت کند. در این جلسات می‌توان حداقل با ۶۰ فعال اقتصادی بزرگ دنیا آشنا شد. بازکردن این دریچه با فعال شدن در جلسات اصلی، کمیسیون‌ها و سمینارهای ICC امکان‌پذیر است. بهکیش در مورد خدمات کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی گفت: در کمیته ایرانی انطباق‌دهنده سیاست‌های بازرگانی ایران با سطح بین‌المللی هستیم اما تا به‌حال از این امکان کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، به درستی استفاده نمی‌شد. اتاق‌های ایران و تهران می‌توانند پیشنهاد انطباق قوانین بازرگانی ایران با سطح بین‌الملل را به دولت بدهند. از حالا به بعد اتاق‌ها باید از این ظرفیت استفاده کنند تا بتوان به دولت نیز مشورت داد.

وی ادامه داد: اتاق تهران، اتاق ایران و سپس دولت می‌تواند از مشورت‌های کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی استفاده کند. آمادگی داریم مقررات داخلی را با مقررات بین‌المللی انطباق دهیم. اگر دولت بخواهد تغییراتی در مقررات ایجاد کند، باید بداند که این مقررات با مقررات بین‌المللی چه رابطه‌ای باید داشته باشد و چگونه با آن منطبق می‌شود. دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل گفت: به‌عنوان مثال اگر قرار باشد مقررات ترانزیت در شرایط جدید و با توجه به لغو تحریم‌ها، تغییر کند یا اگر ایران قصد داشته باشد در ترانزیت نقش فعال‌تری داشته باشد؛ اینکه چگونه قرار است این اقدام انجام شود تا با استانداردهای بین‌المللی سازگاری پیدا کنیم باید از طریق اتاق بازرگانی بین‌المللی این مشورت داده شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، اتاق بازرگانی بین‌المللی که در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده به‌عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در جهان، شناخته می‌شود. این اتاق در تسهیل مراودات تجاری در سطح بین‌المللی از طریق تلاش در استانداردسازی سیاست‌ها و همچنین اداره بزرگ‌ترین مرکز داوری تجاری بین‌المللی، نقش مهمی را ایفا می‌کند. ICC همچنین در ایجاد ارتباط بین بازرگانان و کارآفرینان صنعتی و معدنی در سراسر جهان بسیار موثر است و زمینه ارتباط تشکل‌های کارفرمایی جهان را فراهم می‌کند.