بررسی چالش‌های تجارت با عراق

خبرگزاری فارس: همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به ارائه محصول جدید این صندوق گفت: صندوق ضمانت صادرات کل ریسک سیاسی صادرات به کشور عراق را با یک درصد در سال می‌پذیرد.

سیدکمال سید‌علی گفت: کاهش قیمت نفت و همچنین حضور تروریست‌های داعشی در کشور عراق باعث شده پرداخت‌ها با مشکل مواجه شود؛ ولی صندوق ضمانت صادرات با هماهنگی طرف مقابل تجاری در تلاش است، تا این تجارت را راهبری کند. مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به دسته‌بندی گروه ریسک تجاری کشور عراق گفت: این کشور در گروه ۷ ریسک تجاری قرار دارد؛ اما سیاست کلی صندوق ضمانت صادرات و دولت جمهوری اسلامی ایران در تجارت رتبه ریسک تجاری کشورها نیست، بلکه دوستی، مسلمان بودن و همسایگی کشورها با ما است که هر ۳ این خصیصه‌ها را کشور عراق دارد.

سید‌علی تصریح کرد: کارمزد صندوق ضمانت صادرات برای صادرات به کشور عراق یک درصد است؛ اما این کارمزد برای سایر کشورها ۳ تا ۴ درصد است. وی با اشاره به اینکه در حال ارائه محصول جدیدی در صندوق ضمانت صادرات هستیم، گفت: نوسانات نرخ ارز در سود و زیان صادرکنندگان موثر است، بنابراین با ارائه این محصول تلاش می‌کنیم تا اگر براساس یکسان‌سازی نرخ ارز و سایر مسائل نرخ ارز کاهش یابد، صندوق ضمانت صادرات ریسک کاهش نرخ ارز را بپذیرد و اگر براثر نوسانات نرخ ارز افزایش یافت سود حاصل از آن به صادرکننده تعلق گیرد. رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: کارگروه این محصول تعیین شده و در آینده نزدیک اعلام می‌شود تا کارهای اجرایی آن را صادرکننده‌ها انجام دهند. همچنین رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه گفت: عراق قطعا فرصت کم نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم کرده است. حضور ایران در عراق نه تنها فرصت بلکه یک ضرورت است و نمی‌توان به آن بی‌تفاوت بود. ناصر کنعانی گفت: سیر روند تجاری و اقتصادی ایران و عراق طی ۱۳ سال گذشته یعنی بعد از سقوط رژیم بعث عراق روند مطلوبی داشته است.

وی به رقم ۱۳ میلیارد دلار تجارت با عراق در حوزه‌های مختلف طی این سال‌ها اشاره کرد و گفت: ۲/ ۶ میلیارد دلار آن در سال ۹۴ و مربوط به صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران با این کشور است. وی تصریح کرد: وجود ۱۸ گذرگاه رسمی و غیررسمی در طول ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور، عراق را به دومین مقصد تجاری صادرات غیر نفتی برای ایران تبدیل کرده است. وی بیان کرد: علاوه بر ۲/ ۶میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با عراق در حوزه ترانزیت با درآمد یک میلیارد دلاری سالانه و در حوزه انرژی که مهم‌ترین حوزه فعالیت صنعتی ما در جمهوری عراق به شمار می‌رود، روزانه ۱۲۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم که اگر خطوط انتقالی را بیشتر کنیم، ظرفیت بالایی داریم. کنعانی بیان کرد: در حوزه گردشگری هم سالانه۵/ ۲ میلیون گردشگر عراقی به ایران سفر می‌کنند. وی همچنین به بحران مالی در کشور عراق اشاره و اظهار کرد: وابستگی بیش از ۹۵ درصدی جمهوری عراق به اقتصاد نفتی از جمله مشکلات تجاری ما با این کشور است.

رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه به موانع اداری و بوروکراتیک با این کشور اشاره کرد و گفت: بی ثباتی دولت و تغییرات مستمر در کابینه، مشکلات بانکی و نبود کارپردازی بانکی به‌رغم رفع تحریم‌ها و مشکل در نقل‌وانتقال پول از جمله موانع اداری و بوروکراتیک تجاری ما با این کشور است. تبعیت عراق از نظام استاندارد برخی از شرکت‌های اروپایی و عدم پذیرش استاندارد ایران در مبادی ورودی عراق و نظام تعرفه‌ای جدید در عراق به علت مشکلات مالی ما را در حوزه صادرات با مشکل مواجه کرده است. همچنین محدودیت فصلی در صادرات محصولات کشاورزی در عراق از جمله مشکلات صادراتی به این کشور است. کنعانی به راهکار پیشنهادی برای توسعه فعالیت تجاری به این کشور پرداخت و گفت: فعال‌تر کردن اتاق مشترک ایران و عراق به معنای واقعی آن، لزوم تغییر مدل‌های صادراتی ما به عراق، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و مراکز تجاری ایران در عراق با حضور نمایندگان شرکت‌ها در عراق به‌طور مستمر، راهکارهای پیشنهادی برای توسعه فعالیت تجاری با این کشور است. موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی هم یکی دیگر از الزامات گسترش روابط تجاری با این کشور است. از سویی باید تلاش کنیم، تا فعالیت بازارهای مرزی ۲۴ ساعته شود. وی افزود: همچنین ایجاد مراکز تولیدی در داخل عراق به‌طور مشترک با سرمایه‌دار عراقی و لزوم تلاش برای تولید کالا در عراق با اهداف صادراتی و همچنین توجه به نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی در عراق از سایر پیشنهادهای ما برای توسعه روابط تجاری با این کشور است. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این همایش گفت: برند کالاهای ایرانی در عراق به‌ویژه در حوزه فنی و مهندسی مانند برق، مورد قبول و قابل رقابت است.

یحیی آل اسحاق تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران سعی دارد تا هرگونه امکان فعالیت و شرایط خدماتی را فراهم کند. بازار ایران برای عراقی‌ها از لحاظ شاخص‌های اقتصادی، قیمت، فاصله جغرافیایی، سابقه فرهنگی، سطح تکنولوژی، بازار بسیار خوبی است. ما هیچ گاه قرار نیست یکطرفه فکر کنیم و به دنبال بازار و رابطه پایدار هستیم و باید منافع طرفین را در نظر بگیریم. وی افزود: عراق اولین بازار خدمات فنی و مهندسی ما محسوب می‌شود؛ به‌طوری که ۸۰ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در جهان به عراق بر می‌گردد. از نظر مسائل استراتژیک، هم دولت ایران با تمام قوا و هم مجموعه تصمیم‌گیران عراقی در صدد رفع مشکل هستند.