دنیای اقتصاد: برای اولین بار پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت ایران و با رویکرد جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای دوران پسابرجام، روزنامه «دنیای اقتصاد» با همکاری دفتر حقوقی بین‌المللی ESK در دی ماه سال جاری اقدام به برگزاری کنفرانسی بین‌المللی با موضوع سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی خواهد کرد.

نخستین همایش «دروازه ایرانی تجارت بین‌الملل» قرار است ۲۶ و ۲۷ دی ماه امسال در تهران برگزار شود. این همایش برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان اصلی در محورهای زیر است. نخست تحلیل شرایط قانونی و قراردادی تجارت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران و بیان مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه در دوران پس از تحریم با تاکید بر تحولات قانونی و مالی، دوم تحلیل شرایط قانونی و قراردادی سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، سنگاپور، هنگ کنگ، چین، ترکیه و... به وسیله متخصصان و دفاتر حقوقی بین‌المللی است. در این کنفرانس و در محور نخست، با تشریح قوانین و مقررات بانکداری بین‌المللی در حوزه افتتاح حساب، انتقال وجه و سرمایه‌گذاری خارجی از یک سو و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با رویکرد تحولات پس از تحریم‌ها، در صنایع مختلف اعم از نفت و گاز، نیروگاهی، هوایی، حمل‌ونقل، فولاد و ... از سوی دیگر، به سوالات متعدد و کاربردی شرکت‌های خارجی علاقه‌مند در هر صنعت و نیز سوالات مرتبط با تجارت در ایران و مباحث مالیاتی به وسیله تیم‌های تخصصی و مجرب دفتر حقوقی بین‌المللی ESK پاسخ داده می‌شود. رویکرد اصلی این محور کنفرانس تشریح شرایط متنوع قانونی و مالی، سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی در ایران با رویکرد تحولات پس از تحریم و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برای شرکت‌های بین‌المللی، معرفی شرکت‌های خارجی و داخلی به یکدیگر و ایجاد جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) بین آنها در صنایع مختلف است. در محور دوم کنفرانس به منظور بین‌المللی کردن شرکت‌های ایرانی و گسترش فعالیت سرمایه‌گذاری و تجاری این شرکت‌ها به خارج از مرزهای ایران، مشوق ها، شرایط و نحوه سرمایه‌گذاری و تجارت در کشورهای هدف شامل امارات متحده عربی، سنگاپور، هنگ کنگ، چین، ترکیه و ...، دفاتر حقوقی بین‌المللی مطرح در هر یک از این کشورها بررسی می‌شود.

یکی از مبانی اصلی این کنفرانس کتاب سه‌زبانه‌ای است که تحت عنوان سرمایه‌گذاری در ایران به سه زبان انگلیسی، آلمانی و فارسی با رویکرد پس از تحریم به وسیله تیم‌های حقوقی دفتر حقوقی بین‌المللی ESK نگاشته شده و به‌وسیله انتشارات اشپرینگر در آلمان منتشر شده است. کتاب حاضر از سوی اعضای دفتر حقوقی اسماعیل کریمیان و همکاران (ESK) و با همکاری مایکل لورنز تهیه شده است. این کتاب به مدیران و مجریان دیدگاهی کلی و سریع درباره قوانین و مقررات حقوقی و حرفه‌ای می‌دهد، همچنین اطلاعاتی در زمینه فضای سرمایه‌گذاری، مالیاتی، انواع نهادهای تجاری و شکل‌های مختلف تجارت در ایران ارائه می‌کند. تصمیم‌گیری درباره فعالیت اشخاص خارجی کاری دشوار است که نیازمند دانش دقیق و نزدیک نسبت به فضای تجاری کشور است. با توجه به این نکته که این فضا ممکن است تغییر کند، توصیه می‌شود شرکت‌هایی که در ایران فعالیت تجاری دارند یا قصد این کار را دارند، اطلاعات به روز و دقیقی را از افراد متخصص کسب کنند. کتاب حاضر منعکس‌کننده اطلاعات به روز تا تاریخ جولای ۲۰۱۶ است. در ضمن آن کتاب دیگر دفتر حقوقی بین‌المللی ESK تحت‌عنوان تجارت در ایران که برای دوران پس از تحریم نگاشته شده به همراه چند مقاله به‌روز و کاربردی این دفتر در صنایع مختلف به شرکت‌کنندگان تعلق خواهد گرفت.

کتاب حاضر نیز از سوی اعضای دفتر حقوقی اسماعیل کریمیان و همکاران (ESK) به زبان انگلیسی نگاشته شده است. چاپ اول این کتاب مورد استقبال فراوانی از سوی اشخاص فعال در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی نظیر بانک جهانی قرار گرفت. در همین راستا و همزمان، کتاب به سه زبان فارسی، آلمانی و ترکی استانبولی نیز ترجمه شد که به زودی منتشر خواهد شد. با توجه به دلایل فوق از یک‌سو و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سوی دیگر، چاپ دوم این کتاب با رویکرد تحولات پسابرجام به چاپ رسید. این کتاب به مدیران و مجریان دیدگاهی کلی و سریع درباره قوانین و مقررات حقوقی و حرفه‌ای می‌دهد، همچنین اطلاعاتی در زمینه فضای سرمایه‌گذاری، مالیاتی، انواع نهادهای تجاری و شکل‌های مختلف تجارت ایران ارائه می‌کند. در عین حال، شرکت‌کنندگان در این همایش می‌توانند به مقالات زیر نیز دسترسی پیدا کنند: «تحلیل امکان و روش اجرای احکام دادگاه‌های خارجی در ایران»، «قراردادهای ساخت و ساز در حقوق ایران با رویکرد پسابرجام»، «سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با رویکرد پسابرجام»، «سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار با رویکرد پسابرجام»، «صنعت نفت و گاز در حقوق ایران با رویکرد پسابرجام»، «جنبه‌های حقوقی و روش تاسیس شرکت در ایران»، «ثبت برند تجاری در ایران»، «اجرای آرای داوری خارجی در ایران»، «سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران با رویکرد پسابرجام» و «داوری آنلاین: روشی برای حل اختلاف در تجارت الکترونیک» از جمله مقالاتی است که در دسترس شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت. ارائه مشاوره رایگان حقوقی از سوی متخصصان در زمینه‌های صنعت نفت و گاز با تاکید بر قراردادهای جدید نفتی، نیروگاه و تولید برق، صنعت فولاد، پالایشگاه، صنعت حمل‌ونقل و صنعت هوایی، بانکداری و تامین مالی، صنعت ساختمانی و زیرساخت‌ها؛ حقوق و قراردادهای فرنچایز از دیگر مشوق‌هایی است که در نخستین همایش دروازه ایرانی تجارت بین‌الملل ارائه می‌شود.

در این همایش، علاوه بر دعوت از متخصصان بین‌المللی و سخنرانی‌های موضوعی درباره تجارت بین‌الملل، کارگاه‌های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ در کنار نشست‌های تجاری دوجانبه (B۲B Meeting) برگزار خواهد شد. یکی از موسسات شرکت‌کننده در این همایش موسسه مالی حقوقی «نورتون رز فولبرایت» (Norton Rose Fulbright) است که در بخش‌های بانکداری، صنعت بیمه، صنایع و معادن، همچنین ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. این شرکت ۵۵ دفتر در کشورهای مختلف دارد و بیش از ۳۸۰۰ حقوقدان و وکیل در آن مشغول فعالیت هستند. مهم‌ترین مولفه این موسسه برقراری روابط بین‌المللی با کشورها و شرکت‌های بزرگ است. از دیگر شرکت‌های حاضر در این همایش شرکت Afridi & Angell، Kilinc، GWA، و Fichte Legal هستند. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره تلفن ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس حاصل یا به پورتال اینترنتی http://events.den.ir مراجعه کنند.